Camping

Jag har alltid gillat att tälta och bo på camping. Redan som lite var jag med både mina föräldrar och farmor och farfar och campade.
I tonåren cyklade vi tandemcykel med släp på Gotland bästisen M och jag två år i rad och hade fantastiskt kul. Trots att vi fick skavsår på insidan av låren............av cykelsadeln förståss!!!!!!!
Mathållningen var dock lite enformig, varannan dag åt vi makaroner och köttbullar i sås på burk och varannan dag åt vi makaroner med köttfärssås på burk. Det tillagade vi förståss på stormkök. Till frukost hade vi mackor med leverpastej och gurka.

När A kom in i mitt liv så visade det sig att han var scout och gillade också att tälta, så vår första sommar tillsammans fyllde vi min Fiat med campingutrustning och åkte till Gotland.
Vi har sen campat år efter år och bytt upp oss i storlek på tält allt eftersom familjen växte!
Gotland har alltid varit ett favoritresmål och vi brukar ha tur med vädret och bada och sola mycket.

Utom 1993, då var det KATASTROF, det regnade konstant hela veckan, 50-60mm per dygn. Jag tror bara vi var på stranden en eller två gånger på hela veckan. Höggravid var jag också och vi hade vårt nyinköpta stora bättre begagnade tält med 2 rum och kök. Det visade sig tyvärr att det inte var vattentätt, iallafall inte för de mängderna som kom de dagarna. Vi fick åka på utflykter för att sysselsätta våra 3 och kompisarna P och E-L:s 3 barn när vi inte kunde ligga på stranden. När vi vid ett tillfälle kom tillbaka till tältet, låg madrasserna och allt annat och flöt i ett av innetälten. Vi... jag menar A, (jag hade lite svårt att sitta på huk med min jättemage,) fick ösa ur tältet med M:s potta och sen försöka torka tältet med gasolbrännaren!! Vi bara hoppades att veckan skulle ta slut snart så vi fick åka hem.... från Gotland kan man ju inte åka hem när man vill heller!!

Året därpå var det bättre, bortsett från sista dagen.Jag var utanför tältet med m knappt 1år gammal (som tyckte att det var morgon kl 6!!) då jag ser att himlen är helt kolsvart en bit bort och det svarta var påväg mot oss. Slänga in ett dyngsurt 6mannatält kändes inte så frestande så jag väckte upp resten av familjen och sen blev det fart.
Tältet som 6 personer bott i i en vecka tömdes genom att allt, sängkläder, madrasser, blöjor, frysväskor,kläder,väskor, uppblåsbara jättegiraff, leksaker mm slängdes ut ur tältet, jag undrar vad folket runt omkring tänkte om vårt sätt att packa ihop!!
Stressade sen som sjutton för att få ner allt, vika ihop pinnar och vika ihop innetälten och själva yttertältet, vi hann inte få in det i sina påsar utan vi fick slänga in det bara rätt in i bagaget.(vi hade en Van då) När det precis var gjort så öppnade sig himlen och regnet stod som spön i backen i några timmar!! Tur att m var morgonpigg den dagen!

Året därpå upptäckte vi Böda och övergav Gotland!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0