Temperaturväxlingar

Såhär års är det inte lätt......om morgnarna är det kallt.......på med halsduk, vantar och tjocka jackan på eftermiddagarna är det varmt och skönt och solen värmer........... ta av vantar och halsduk och knäppa upp jackan, och på kvällarna blir det kallt igen.......så då får man leta reda på vantarna och halsduken och dra igen jackan igen!!
Idag såg det så skönt ut innifrån........men sen kom jag ut........ och brr och fy.........isande vindar och det snöade små hårda isbitar..........på tvären!!!
Men snart MÅSTE det väl bli vår.......även om väderleksprognosen hotar med mycket snö i nästa vecka igen, hoppas att de har fel!!
Men vi har ju ingen Böda premiär att "oroa" oss för i år iallafall.
Idag känner jag mig lite krasslig.......tjock i näsan och halsen, ont i ett öra och i halsen........typiskt.......jag har ju långledigt!!! A ja det finns ju panodil!!
Men det är mycket baciller i omlopp nu verkar det som, O och V har eller har haft vattkoppor nyligen och S och Lo har varit magsjuka......så det kanske är min tur nu..........(vaddå tur förresten, otur borde det ju kallas)......och magsjuka vill jag verkligen INTE ha!!
Förkylning får man väl ta sig igenom, det är inte hela världen, men magsjuka!!
Men peppar peppar, A och jag får ytterst sällan magsjuka. Vi inbillar oss att det beror på drickvaccinet för turistdiarre som vi fyller på varje år som hjälper oss stå emot de flesta magsjukebacillerna även hemma!!
Och idag slipper jag laga mat för mamma och pappa bjuder på mat i sällskap av min bror och svägerska som jag inte vet när jag träffade senast!! Så det ska bli trevligt!
Annars är allt bra i mitt liv tycker jag nog, jag går på ett "normalt" schema nu med regelbundet  återkommande lediga dagar......
M har äntligen fått jobb, hos A!! A har så mycket att göra på jobbet och investerat i nya maskiner så han behövde anställa en till...........och det löste han genom M,så det blev dubbel vinning och det verkar som om bröderna kan komma överens på jobbet t.o.m!!

Oman

Oman var ett annorlunda land........våra 2v där var helt underbara!!
Lagom varmt, lagom mycket turister, (vilket mest beror på att de enda charterturisterna som kommer till Oman, är ett flyg från Sverige och solresor 1gång/v, men nu sägs det att det var sista året det gick charterresor dit överhuvudtaget!!) och  lagom stora vågor!!
Och där var det ingen falsk marknadsföring av resmålet i reklamen!!

Ja ok då.......färgerna då ..................men ändå, bilden nedan tog jag!!
......och så stor skillnad är det faktiskt inte!!
Vi bodde på ett fint hotell precis vid stranden......det gillar vi!!
Att bo vid stranden alltså...... hotellets standard är inte så viktigt!!
Men rummet var iallafall riktigt bra!
Vi hade en pikant lite udda inredningsdetalj i det här hotellrummet...........i taket!!!
Där satt det en dekal som visade oss riktningen mot Mekka!!

Men balkong med havsutsikt är gott!!

Vår del av stranden!!
Det var inte precis trångt på stranden heller......

Ungefär varannan dag tillbringade vi i stort sett hela dagarna här, i varsin solstol med vars sin bok!!
och så gjorde vi några utflykter, både med solresor och på egen hand!
Vi hyrde en egen chaufför och taxi och körde runt en dag. Vi fick mycket av det Omanska livet berättat för oss
Det omanska folket var väldigt trevligt och nyfikna på oss turister och våra liv, och berättade gärna om sitt.
Vi åkte till en liten fiskeby,
till några gamla fort och flotta, lyxiga vräkiga hotell och  lite vattenfall ,men de var en väldigt liten stril vatten i vattenfallen såhär års,( men mellan juni och augusti så regnar det hela tiden varenda dag, och det gillar Omanerna och Dubaierna så då tillbringar de sin semester där och njuter av regnet.......tänk så olika önskemål man kan ha på sin semester!!! Man skulle fixa charterresor till dem i Sverige på sommaren......då skulle de väl trivas!!!)
Vägarna i Oman är väldigt raka och rätt som det är stöter man på några lösdrivande kameler
kamelerna äga alltid av någon, men de släpps ut på morgonen och så kommer de hem på kvällen!
Skyltarna vid vägkanterna är annorlunda.......det varnas för kameler, för sandyner och översvämningar längs vägarna!!
Vi var på snorkling......mitt mål den här resan var att lära mig snorkla.......men jag är inget bra på det, jag får lite panik och glömmer/tror inte jag kan andas genom snorkeln........så jag gjorde som jag alltid brukar göra.....

jag sätter på mig ett cyklop och så håller jag andan och dyker ner och spanar in livet i havet!!
 A var mycket tuffare än jag......han snorklade och han lärde sig t.o.m att dyka med tuber........jag försökte det jag också.......men jag gav upp........jag fick ju inte hålla andan sa hon, instruktören!!
Vi tränade i poolen på hotellet och dagen därpå blev det en riktig dykningstur..........men den får jag skriva om i en annan blogg!! För det blev en heldagstur och något av det bästa A någonsin gjort säger han!
Han fick definitivt mersmak av det där med dykning, så det kommer han att göra så fort han har nästa möjlighet!
 Den här semestern blev annorlunda på många vis,vi fick äta biffbacon och kycklingkorv, för det finns inget griskött att få tag i alls i det här landet. Och alkoholhaltiga drycker  såldes bara på hotellet (och kostade mer än vad det kostar hemma!!) och min diet-pepsi eller cola light kostade närmre 30:-........på hotellet alltså, men vi tog våra rundor ner till byn 3km bort med jämna mellanrum och köpte med oss ett lager light cola...... för en 5.te del av priset.

Men vi hade med oss en dunk vin och några flaskor sprit hemifrån, så vi kunde få oss lite gott att dricka på balkongen iallafall, medans jag fick stryk i yatzy och A fick stryk i ski-po!
men som sagt största delen av tiden tillbringade vi på stranden eller i vattnet..........

Men vi gjorde en helt fantastisk utflykt till..........vi övernattade en natt i öknen och gick omkring på sanddynor
vi körde och körde på sprikraka vägar rätt ut i ingenstans........i 3 timmar!! Jag började tro att det var en "turistfälla" eftersom vi hade elstolpar vis sidan om oss mil efter mil efter mil...........men rätt som det var tog vägen slut och jeeparna körde rätt upp i sandynorna......
 och på andra sidan låg då vår "camp"
i den delen av öknen som kallas för Empty Quater (tomma fjärdedelen) som låg i världens största öken och gränsar till 3....... eller var det 4 länder......!!!???
Innan vi kom dit stannade vi och blev visade  oansenliga ökenstenar
 som inte var så oansenliga när man öppnade dem
För det var ökenkristaller som glittrade så fint......de hade formats så av sanden, salt vind, kylan och värmen som de utsattes för år ut och år in.......
Vi blev glada, A och jag..........äntligen hade vi hittat något som vi kunde ge ungarna som presenter ( för annars fanns det mest schalar,souvenirkameler och rökelse att köpa........vilket vi inte trodde skulle bli så uppskattat.......och så vidare kul var det ju inte heller!!)
Så vi började leta och plockade de största stenarna (och gladde oss åt hur häftigt O skulle tycka det var att få slå sönder en sten och hitta en glittrande "skatt" inuti  ) vi kunde hitta och fick väl med oss 3-4kg sten hem!!
Resten av ökenäventyret i sandstormen (kameran gillade inte sandstormen så jag vet inte om vi nånsin kan få den att fungera igen!!! och jag är inte säker på att jag inte har lite sand kvar i håret eller nåt sen dess!!!) får jag skriva om i ytterligare en blogg......(annars blir den här bloggen så lång så du inte orkar läsa den, S tycker redan jag skriver för mycket och orkar inte läsa mina bloggar längre!!!)
Nöjda med vår resa är vi iallafall och vi tycker det vore synd om de slutar åka charter dit så fler kan få uppleva Oman!
Omanierna gillar mönster och färger och har inte samma färgsammansättningar som vi har precis.....
Hemresan blev 8 timmar försenad.......men vad gör väl det när man blir försenad i den här miljön???
Vi fortsatte bara njuta av de sista timmarna i Oman
Ok då lite drygt blev det när det blev mörkt och vi inte hade något rum att vara i (för det hade vi fått checka ut ifrån kl 12)
Men vi hade träffat ett helt gäng trevliga människor som vi umgicks med vid baren, tills det var dags att åka.

Det blev en bra hemresa som vi sov bort det mesta av.......vi hade lyxat till det i år och tagit platser med extra benutrymme.......det var det bästa vi gjort!!
Sverige bjöd...... som vanligt........ på snöoväder när vi landade vid åtta tiden på morgonen......
Och den brutala verkligheten slog emot oss när vi fick skotta fram min bil......
Och sen efter några timmars bilkörning var vi hemma..........
Och det stod griskött på menyn följande dagar!!
Men vi planerar redan nästa resa...... det blir nog Mexico i januari nästa år.......eventuellt tillsammans med några "globetrotter" vi träffade på i Oman,och/eller Böda kompisar och kanske en liten utlandsresa i höst med hela "klanen", (A fyller ju 50 i år) men då åker vi inte så långt......då har vi ju åtminstone 3 barnbarn med oss och så 2 st flygrädda svärdöttrar!!
Och januari 2015 siktar vi på Afrika.......Kenya eller Tanzania kanske........... och januari 2016 blir det....... också ............en långresa!!

Hektisk arbetsperiod

Oj oj vad tiden går, nu har vi varit hemma i 3v men det känns länge sen vi var och njöt av solen och värmen i Oman!!
Och jag har jobbat som en galning för att jobba igen de 2v jag var borta från "mina" familjer och ungdomar på jobbet!
Innan vi åkte la jag om mina arbetstider för att slippa ta så många semesterdagar  och när jag kom hem har jag jobbat mycket igen för att komma ikapp, och för att sen kunna ta ledigt och åka några dagar till Gotland

.Där var jag med ett härligt gäng i några dagar och gjorde sightseeing av Gotland i vintertid,
Gotland mitt i vintern är en annorlunda upplevelse mot hur jag upplevt Gotland sommartid,  på cykel, på mc och med bil!!

Men vi måste nog åka dit A och jag snart och åka nercabbad corvette där, för det har vi aldrig gjort!
Men nu, nu  jobbar jag på mitt vanliga schema igen med lediga dagar med jämna mellanrum!! Inte dumt alls!!
Och då ska jag väl hinna blogga lite igen också!!!
Annars är det mesta som vanligt tycker jag, förutom att M har flyttat ihop med sin flickvän i sin lägenhet, så nu är det bara "lillflickan" m som fortfarande bor kvar hemma........ och lilla papillonspetsen t förståss!
Han var jag förresten och vaccinerade igår...........ja det var egentligen bara det jag skulle göra, men när jag ändå var där berättade jag att han verkar ha ont i sin rygg igen. Så det blev stor undersökning av det (och 3000:-!!!).
En trevlig veterinär (en fd kollegas son) hade tid över och tittade till honom. Såfick finna sig i att ta blodprov......bli nerdrogad (så att han skulle hålla sig lugn under röntgen)
m var inte med mig från början,skulle ju bara vaccineras..........men sen när det började pratas om röntgen och annat och hon fick veta det kom hon dit hon också!! När hon kom dit hade han redan fått sin spruta, han blev jätteglad när m kom.......men han kunde ju inte få kroppen att röra sig, benen lydde honom inte, så han såg lite rolig ut när han låg på mage på golvet och viftade på hela kroppen och försökte ta sig till m!
Sen blev han röntgad......det gick bra, han är ju så liten..........det var lite skillnad när jag röntgade en 45kg pyrre..........hon tog ju uppp hela röntgenbordet!!!
Men röntgenbilderna var verkligen inte bra, m som ändå jobbat en del med röntgen via sin praktik och sommarjobb på djursjukhus hade aldrig sett så dåliga höfter förut!!
Höftbenen ligger inte alls där de borde så han måste ha jätteont egentligen konstaterade veterinären och m!! Men det märks verkligen inte för han har inte verkat ha några bekymmer som han hoppar, skuttar och springer!! Men nu pratats det iallafall om operation och smärtlindrande medicin fick vi  med oss hem, när han fått sitt "uppåttjack" och kunde gå igen!

Falsk marknadsföring

Eller vad kan man annars kalla det för??
För visst ser maträtten läcker ut på förpackningen?? Stora fina kycklingbitar, glansig jämn sås och fina broccolibuketter

Men sen...........när jag ställde den verkliga tallriken bredvid såg det inte precis likadant ut inte!

8 pyttesmå kycklingbitar.......2cm stora broccolibuketter och såsen syns nästan inte alls!!!
Smaken var det inget fel på, det är en helt ok lunch när man inte orkar/vill laga mat till sig själv!
Men som sagt verkligheten var långt ifrån förpackningens bild!!