Jobbet

Jag har ett helt fantastiskt jobb!!
Jag har de senaste 16 åren jobbat som behandlingsassistent på behandlingshem för trasiga, men helt underbara ungdomar, 8 år på vardera på arbetsplats.

Jag har lärt mig massor bla:
Att utsidan inte speglar insidan.
Att värsta punkarn när han går ut på fredagskvällen i passande "mundering," som tvåfärgad tuppkam, rutiga byxor med kjol, kängor och läderjacka med nitar och dm långa spikes som sticker ut åt alla håll från jackan.
När jag väcker honom nästa morgon har tuppkammen förvandlats till skruvlockar och över sig har han ett Nalle Puh påslakan!! Han säger att det var då hans image blev förstörd!!

Eller att se kommunens "värstingar" bygger snökojor en hel dag som de sitter och fikar i eller 18-åriga "lunsar" som entusiastiskt och ivrigt leta runt i trädgården efter de gömda påskäggen!!

Eller att man möter ett gäng med ett 15-tal tuffa tonårspojkar när man går på stan och den som har rykte om sig att vara värst kommer fram och utdelar en jättebamsekram och hela gänget får stanna för att han vill prata med mig en stund!!

Eller att "coola" killen säger att han har utegångsförbud till sina kompisar, för han vill hellre vara hemma och spela monopol eller badminton med mig, en kärring i 40års åldern!!

Jag har fått lov av de berörda pojkarna att med kärlek skriva om dem!

Jag har också lärt mig:
  • att gilla hip hop
  • att spela ski-po
  • att spela lazergame (lärt mig och lärt mig....... jag har iallafall fått + poäng de senaste gångerna.....)
  • att säga "håll tyst" på Bosniska
  • att åka snowboard (ok då,............... men jag roade iallafall hela barnbacken i Sälen ett par dagar.....)
  • nya betydelser av ord tex orka betyder numera att man inte orkar, ofta betyder numera knappast,och betyder än sen då.
  • nya ord som HVB, jävlaranammamamma(det var en kollega som liknade mig vid det) typ, Lss, KBT,LVU (och ord som på TV skulle låta) pip-pip,pip-pip-pip, och pip-pip-pip-pip
Jag har också fått:
  • isfiska
  • kört snöskooter (många undrar hur man kan åka fel i en scooterkaravan....inte svårt)
  • nya smeknamn som kossa, förståndshandikappad, bäst,padda, B-morsa, tjatkärring (men det är en missuppfattning, i mitt jobb kallas det motivationsarbete.)
  • förmånen att lära känna ett 100 tal härliga,roliga, intelligenta,envisa spännande,utmanande,provocerande,knasiga men alldeles fantastiska tonåringar.
Man tycker så mycket om ungdomarna man jobbar med ,så det gör ont i hela kroppen när de gör fel val och gör dumma, onödiga saker!!

Mina egna barn har i tonåren kanske inte alltid haft det så lätt. Jag brukar säga -Jag är inte bara mamma jag är behandlingsassistent också, när de försökt luras eller undanhålla sanningen!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0