Släktforskning

Släkt, namn och historia har alltid faschinerat mig.
Så under vintern brukar jag boka ett abonnemang på gamla kyrkböcker och leta forska och förundras.

Det är såå häftigt att kunna "hitta" sin anfäder genom att på nätet bläddra sig igenom kyrkböcker skrivna för över 200år sedan.
Att efter att man bläddrat igen 100-tals sidor av gamla husförhör äntligen hitta den där Jöns Svensson eller Olu Larsdotter som man letat efter.

Tyvärr är ingen annan i familjen intresserade, än iallafall, men jag brukar iallafall berätta vad det är jag hitta!!

Igår hittade jag min farmors farfars morfars farmors föräldrar, de hette Brita Samuelsdotter och Nils Torstensson och föddes i Nykil i slutet av 1600-talet eller i början av 1700-talet. 12 generationer från O,, det är bara såå häftigt.
Jag vet också att min morfars mormors farföräldrar hette Jonas Månsson och Lisa Adamsdotter och föddes 1760 och 1769 och att mormors mormors farfars farföräldrar hette Elna Svensdotter och föddes 1768 i Össjö och Jöns Ericsson, han var född 1760 i Gråmanstorp.

Jag har hittat en massa roliga namn också som tex Assarina,Alvida, Karna, Sissela, Gunnil, Desideria, Botilla och Olu.
655 namn har jag i min släktinventering. Alla tillhör inte min egentliga släkt . Det finns även namn på ingifta, syskon, kusiner och sysslingar till mina anfäder och ättlingar. Det är ju som sagt namn, jag faschineras av med!
i Skåne är det många Jöns, Pål,Måns, Botilla och Karna medan i Östergötland är det Stina, Maja och Kajsa som gäller, men överallt och mest så är det Anna och Maria flickorna döptes till och pojkarna hette många Nils och Anders.

Genetiken är ju också lite häftigt, att min mammas "kantiga" öra genetiskt har gått genom 4 generationer, för jag, L och O har också ett "kantigt" öra.
L är inte lik mig utseendemässigt men ganska lik mig till sättet, S skulle kunna vara son till min bror för de är kopior både i utseende och sätt. S är som sin far en social person som inte är rädd för att träffa nytt folk men utseende mässigt så skulle ingen tro att de var far och son, bortsett då de skrattar förståss, då lyfter de upp hela överläppen båda två.!! =) L och jag är lite mer "tråkiga" eller snarare reserverade/blyga tills vi lärt känna folk.

M är lika S bortsett från kroppsbyggnaden, där de är helt olika, M har A:s gener där medans S har gener från mitt håll. L och m är ganska lika, både i sätt och utseende jag vet att det var någon kompis till L som undrade om m var klonad från henne.

Så visst vore det häftigt om man kunde åka tillbaka i tiden och se hur det var då och hur Brita Samuelsdotter eller Olu Larsdotter såg ut! Jag skulle åka till Skåne, Torrlösa och Gråmanstorp verkar intressant eller till Lönsås, Klockrike och Kristberg i Östergötland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0