Språk

m läser spanska i skolan, hon har en spansk lärare som säkert är bra på spanska, men svenska är inte hans starka sida! Hon och hennes klasskamrater skriver upp längst bak i anteckningsboken roliga uttryck och felsägningar från lärarens sida (........alla sätt är väl bra för att hålla sig alert på lektionerna!!) Då klassen pratade om ålder och konstaterade att läraren var äldst (...smarta ungar!!)  -Va, är jag en älg, utbrast han då, och ibland vill han att eleven står PÅ tavlan och skriver

Dataspråket är en spännande värld också  väldig logiskt och förenklat: "lr" är en absolut strålande förkortning på eller, L och R det blir ju, eller!!  "muuhahaaa" låter  inte så snällt och "naaaaw " fattade jag inte förrän jag fick det förklarat. Det betyder visst något gulligt eller......lr ...(jag lär mig..).....puttinuttigt.
Samma sak med lol????????? .....fattade ingenting, men det är ju engelska, "laugh out loud" betyder det, den svenska motsvarigheten är "ASG" ,asgarv!! Det är klart det behövs sådanna förklaringar när man umgås via msn eller sms eller nåt och inte kan se eller höra  personen man "snackar "med!!
Och massa konstiga symboler, (Y) betyder tummen upp, och <3 blir ett hjärta om man lägger huvudet på sne,
  =)glad, =( ledsen, =D skrattar, =P räcker ut tungan, =S missnöjd, om man lägger huvudet på sne åt andra hållet, mm mm.

 Konstiga datautryck används ju också som tex adda, blocka,ctrl-alt-delete, norsk lagning( =dra ut sladden och sätt i den igen........funkar alltid)

Talspråket och skrivspråket borde vara likadant, varför ska man krångla till det och skriva "dig" men säga "dej" eller skriva "dem eller de " men säga "dom"?? Dumheter!!
Och varför skriver man inte "dags" som "dax" och "också" som "åxå"? Det vore enklare.
Man skriver ju "lax" och "tax"......... inte "lags" och "tags"!! Tags är förresten  också ett ord som används nu men som inte fanns i min svenska ordlista i skolan!!

"Dock" är ett ord som jag aldrig använder när jag pratar ,men ofta använder när jag skriver! konstigt!

 Nya ord som "dissa", vad kommer det ifrån?
"Oskönt"??!! förr hette det obekvämt!

Dialekter är spännande också! I Kalmar säger man " en aaj vaaj" (en arg varg!) "en göökböök" (gurkburk), koak,(kork) I Motala säger man "snarskank" istället för krokben, i Lund säger man "fubbick" om idioter och "mög" om skit!

Språk är så kul, mann kann skriva hur mycke omm de såmm hällst, ock tännk omm mann skulle skriva såmm mann pratar!! Minn fanntasstiska svännska lärare på jymnasiet, såmm dessutomm va författare, skulle gråta blod omm honn läste va ja skrivit nu.
De skulle helt klart ha blivitt fler bockstäver i mina uppsattsser förståss!

Hela tiden får jag lära mej nyja ord och uttryck ,eftersomm jag jobbar me ungdommar ock har ett par styckenn datafriks som bor hämma hoss mej, såmm hela tidenn ser till så att morssann uppdatterar sej på nyja ord ock symbåler!


Kommentarer
Postat av: Markus (M)

haha :D. du lär dig allt ;) men :S betyder förvirrad inte besviken. :)... Finns hur mycket som helst med förkortningar i datorspråket som tex mkt = Mycket... brb = Be Right Back
:-@ = Arg gubbe
:-/ = Osäker gubbe.
:-* = Gubbe som pussas

2008-04-30 @ 14:13:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0