På väg

Hem från Motala så tog vi en sightseeing runda på östgöta-slätten tillsammans med mina föräldrar,min farmor och ungarna hängde på i sina bilar.

S och E i E:s fina bil,hade sitt "barn" obältad i baksätet........... schäfern alltså!!

Vi åkte till Klockrike, Fornåsa, Kristberg (som hette Krigsberg från början)Borensberg som hette Husbyfjöl innan de bytte namnet och Lönsås bla .
I Lönsås har farmor och hennes föräldrar vuxit upp och tittade på gården farmor och hennes 8 syskon och 2 syskonbarn bodde bla.


(Dessutom bodde farmors mormor och morfar i de trakterna ) Och vi körde de 3km som farmor hade att gå för att komma till skolan, då på 1920-talet.

I Lönsås kyrka är många av mina anfäder döpta, vigda och begravda

Pappa visade också huset hans mormor och älskade morfar bodde, där han fastnade med huvudet i grinden............ Värsta Emil historien ju!!



Jag har längtat efter den här bilturen länge, att få se orterna jag hittat under släktforskningen!!
Nu ska vi bara ner till Skåne en runda också och se Gråmanstorp och Torrlösa!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0