**Drömjul**

Det blev en riktigt underbar julafton!
När jag kom hem från jobbet var alla hemma, julklädda och fina och på strålande humör och det var en härlig stämning!!
Och det snöade.....yttepyttelite visserligen, det såg bara ut som lite frost på gräset men iallafall.........!!

Jag hämtade farmor så hon fick vara med så länge hon orkade (hon är ju snart 92!!), det är inte alla som kan fira jul med sitt barnbarns barnbarn, men det gjorde hon!
När jag åkte för att hämta farmor bad jag de andra att hämta maten som stod i extra kylskåpet i källaren, då organiserade ungarna en kedja och langade upp maten, M stod nere vid kylen och langade mat till m som skickade vidare till S som stod i trappen, som skickade vidare till L som stod lite högre upp som lämnade över till E som skickade till T som skickade maten upp till A i köket, det såg såå roligt ut.......
Det blev dock lite förvirrande när jag såg att det kom upp mer än vad som skulle komma upp, så då fick det skickas tillbaka neråt i kedjan!! hihihi

10 personer var vi vid bordet och så fyra hundar förståss............... under bordet!!


Lite julkel i köket, E och s!

Maten var god, allt blev klart samtidigt och räckte (.......och blev över....förståss!!) och serverades nästan i tid, alla blev mätta och nöjda!!
Och efter maten fick jag så mycket hjälp att plocka iordning.........av tjejerna...........killarna hamnade i tv-rummet!!! De sa att de passade O.................alla 4!!!
Eller hur...............det var en typisk smitning.........de tittade på TV ........ på Teletubbies visserligen (det hade de kanske inte varit första valet om de fått välja förståss!!! )
Tydliga könsroller där minsann.........inte bra, men jag vet att alla killarna hade kunnat göra det, ingen av dem är handfallna i köket!! Det får väl bli deras tur nästa år!!

Jag höll på att missa tomten, för det tog längre tid än vad jag tänkt att skjutsa hem farmor och O började bli trött, men jag hann............jag mötte tomten i hallen när jag kom hem!!
Det var S som var tomte, han var såå söt så och han har skådespelartalanger (det visade han redan på dagis när han var daggmasken Pelle Jöns och när han var mors lilla Olle på lågstadiet xD)
O blev inte så rädd för tomten, han var bara lite reserverad till en början..............men det gick över när han fick den ena klappen efter den andra. Han fick förstås flest............och det största! Men mest gillade han paketet morfar fick med en hammare i, O älskar hammare och att hamra

Det är inte klokt vad mycket paket det blir............men det är klart..........jag räknade lite grovt.......... vi var 9 personer (och 4 hundar) och om alla köper ett paket till var och en (och det är kanske flera som får mer än ett paket!!) så blir det ju någonstans runt 100 paket.............inte undra på att det blev trångt under granen!!
Jag fick många paket jag med.........kamera (blir bra till Thailand!!), chokladkartong (är väl alltid bra!), Sju sorterskakor boken (jag har slitit ut den gamla) och mortel (det var årets julklapp hos oss, tre stycken plockades det upp ur olika personers paket)bla

O största paket gav största bekymret.........en tramptraktor med både skopa och släp...........då var det 2-3 karlar som jobbade med den(......ajaj tydliga könsroller....igen, men det är klart.........jag plockar hellre i köket än att montera traktor!!)............. men ingen läste väl monteringsanvisningen............för det "behövs" inte, de kan ju ändå............(men det hade kanske inte behövt ta 1½timme om de läst den!!!)

Kvällen avslutades med tequila.(...gold förstås) och sällskapsspel när O somnat men då hade A:s ork tagit slut så han var inte med............han var knallförkyld och har varit det hela veckan, så han är ganska sliten och satte sig vid TV:n framåt kvällen, kraken............och dessutom är han är ju karl också!!

Men trots det var även A nöjd med julen..........med dagen därpå gjorde vi inte så många knop innan jag åkte till jobbet kl 15.................och jag känner mig förkyld, täppt i näsan och tung i huvudet, nu är det nog min tur.........tur........varför söger man min tur?? Det är väl bara ren otur förstås!!
God fortsättning på julen go´vänner!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0