Julstök

Jobbade hela helgen , då julstökade vi där...........gjorde julgodis,pepparkakor och sånt.

På söndagskvällen var vi på "mingel" inne hos E och S! Då fick jag för första gången hälsa ordentligt.....(i hand och så...........) på våra grannar tre hus bort!! Jag har lyckats missa dem varenda gång, A och ungarna och E (som hjälper till i deras stall) känner dem och har träffat och pratat med dem flera gånger, men då har jag alltid jobbat............... jag har bara vinkat eller nickat när jag varit ute och gått eller varit i trädgården när de kört förbi ........... De tror nog jag är folkskygg eller har något emot dem eller nåt.........

Och igår var jag och julhandlade.............jag avskyr att shoppa egentligen, men ibland blir man ju tvungen........... som till jul!
Vi ska inte köpa så mycket julklappar iår (det bestämmer vi i och för sig varje år att vi inte ska .....) utan vi ska ge ungarna pengar som de kan ha i Thailand, och bara något litet under julgranen!! Men det blir en hel del även av "något litet", när vi är så många!!
Och O måste ju få många paket, hans första riktiga jul och allt (förra året var han ju bara ett halvår och helt ointresserad av tomten och julklapparna! I år har han iallafall koll på vad tomten är!! (Men inte vem!!)

O är bara helt underbar nuförtiden,han känner igen min röst i telefonen och säger "momo"  (och så säger han en massa annat som vi inte lärt oss förstå än!!) och han ropar "momo" efter mig och visar jag inte honom tillräckligt intresse, jag kanske pratar med någon annan, så  nästan ryter han -"MOMO" tills han får uppmärksamhet igen, (typiskt förstabarn....... och i vårt fall även förstabarnbarn)
Jag bara älskar att bli kallad momo!!
Han ler med hela ansiktet när vi träffas(att han dessutom skrattar högt när morfar visar sig försöker jag ignorera!!)
Han använder sig också av  treordsmeningar nu, -izzy hoppa mamma..............sa han häromdagen när de kom och hälsade på och i hälsade på sitt vanliga klumpiga sätt!!

Igår hjälpte han mig mala potatis till julkorven.........
Ca 8kg julkorv gjorde vi igår............

Det ser inte så gott ut egentligen!!

Jag vet inte om det är någon mer än jag i min generation som gör sånt, men vi gör det, min mor, farmor och mormor gjorde det förr och A:s mamma gör det och hans farmor och mormor gjorde det ,så den traditionen fortsätter vi med....................... men jag är inte så säker på att mina ungar kommer att göra det!! Även om de alltid och gärna har hjälpt till med julkorven här hemma.



Febrilt korvmakeri!!

Så det blir nog bara hemgjord julkorv så länge som A och jag gör det!! Sen köper de väl färdiggjord eller skippar den helt..........
Jag menar........ jag har skippat rödkål, kålpudding och köper färdiggjorda bruna bönor och rödbetssallad!!

 Spännande.............jag undrar vad julborden består av om 50år................finns tacos med då??

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0