Röjning

Det har jag ägnat helgen åt!!
Tillsammans med mamma och pappa har jag  i helgen jobbat  ca 20timmar för att rensa tömma och ta hand om allt i farmors lägenhet. Mamma Mia vad hon har samlat på sig genom åren,  hon verkar ha sparat allt!!
Har saxen blivit oduglig har hon köpt en ny..................men inte slängt den gamla, vi hittade nog ett hundratal saxar på olika ställen i lägenheten!! Och säkert 1000tals pennor!!
Hon har snålat, sparat och lagt undan.........tex de fina kökshandukarna så vi hittade ca 50 helt oanvända gamla fina kökshanddukar med monogram och allt.De härstammar nog från farmors brudkista (som hon färdigställde för säkert 75år sedan eller så!!) De har hon ingen användning av nu!! Men det har vi andra och vi kommer att använda dem tills de inte hänger ihop längre, för de är jättefina.
Gamla brev, foton, teckningar, motböcker(??), kalendrar från 1911 och framåt(!!), och vykort har hon också sparat på, lite slängde vi, men det mesta fick följa med hem för ytterligare sortering.
Jag hittade en guldgruva av fotografier som jag ska använda i min släktforskning, bla kort på farfars far och mor som dog för ca 80år sedan!!

Summan blev:

10 personer som hjälptes åt att ta hand om allt i lägenheten
Ett fullt släp med säckar, (ett 40-tal ..........riktigt stora säckar) till tippen
Ett släp fullt med fina  och/eller användbara saker som vi andra kommer ta hand om
3 fyllda bilar med saker som ska användas
3 resväskor och en kartong som  farmors ska ha i sitt nya boende
Ett 20-tal kartonger med glas, porslin och andra saker som auktionsfirman hämtade
En matsalsmöbel, tavlor, mattor,hörnskåp, bäddsoffa, köksmöbler, pallar, till auktionsfírman
En gungstol och några kökspallar som inte fick plats på släpet, (som nu förvaras i mammas och hennes syskons hus i Motala.)
2 kartonger och 3 tavlor som vi ska se har någon marknad på Tradera eller på något tavelgalleri!
Jag ska ALDRIG samla på mig så mycket onödigt!!
Jag ska bli bättre på att rensa i mitt hus!! (..........jag ska börja med de kartongerna jag förvarat på vinden ett år nu och inte haft användning av!!)

Men jag är rädd att jag är lite lik farmor på ett sätt .(-du är precis som farmor sa mamma!!) .................jag samlar på mig mycket saker.................som är fina och som jag gillar............ MEN...................som egentligen inte används!!
Iallafall inte såå ofta!!
Så  mycket prylar lär ungarna iallafall få ta hand om en dag!!
Hoppas de har/får samma intresse som A och jag...........  glas, glaskaraffer-kannor och kopparsaker....................... för det finns det redan en del!!! Och vi har inte fyllt 50 ens!!

S och E flyttar  in i sitt hus till helgen ,så för dem var det också rena guldgruvan!!
De har 170kvm fördelat på 7-rum och kök som ska fyllas...........mot ettan på  knappt 70 de har nu!! 
De har hjälpt till att tömma både min farmors och A:s farmors lägenhet sista månaden, så lite utfyllnad har de i huset nu!!
Till helgen blir vi grannar och schäfern  s flyttar ut på landet igen..........
Nu slipper hon iallafall leta efter fler rum som inte finns, (det gjorde hon när hon flyttade från vårt hus med 8 rum och kök till S och E:s etta, hon letade och letade och nosade och nosade och kunde inte förstå att det inte fanns mer yta att utforska).............men snart  finns de, en massa rum att undersöka och göra till sitt revir!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0