Farmor

Bara 12 veckor till jul!! Inte klokt vad tiden går!!

Jag är trött, min läkare säger att jag inte mår bra, lyckligtvis är det inget jag märker!!
Men jag har visst urdåligt blodvärde så min trötthet kanske inte bara beror på hösten........ jag har lämnat en massa prover får se vad de visar..........antagligen ingenting!! Förkylningarna och hostan har förståss avlöst varandra sen semestern, det är jag trött på...............jättetrött på. Men jag är inte tillräckligt sjuk för att sjukskriva mig, men inte heller tillräckligt frisk för att känna mig frisk!!

Farmor min älskade 91-åriga farmor har flyttat hit!! Till Kalmar, 20min biltur från mig och mina föräldrar!! Istället för de 28 mil bort hon bott så länge!!



Efter 2 års kämpande har hon kunnat flytta till Kalmar från Motala.
Hon är född och uppvuxen i Motala med omnejd, och haft syskon och vänner där, men för 2 år sedan var hon ensam kvar .............och man har ju inte bara vägarna förbi när hon bodde 28 mil bort!!
Så då började vi söka boende här i närheten så att hon skulle slippa vara så ensam och så att vi kunde hälsa på och finnas till på närmre håll. Men det var inte lätt, hon var för pigg!! Hur pigg kan en 90 åring vara?? Och varför skulle hon inte kunna få vara pigg och ändå bo närmre sina anhöriga?? Det vore väl bättre att få vara pigg och kunna bo på ett äldreboende tillsammans med andra pensionärer, ha någon att tjata med och någon som tittade till och aktiverade henne dagligen, medans hon kan ha nytta av det!! Tyckte vi!!
Men det hände ingenting..........det fanns ingenting............... . Mamma och pappa har åkt fram och tillbaka till Motala flera gånger i månaden...............men de är ju inte några ungdomar de heller, och brorsan och jag jobbar heltid och bor på varsin kust!!
Mina föräldrar åkte utomlands 3 veckor och medans de var bortresta snurrade farmor till det och blev flyttad till ett korttidsboende, jag fick åka upp ett par gånger och vara med på planeringsmöte eftersom mina föräldrar inte var tillgängliga!!
Det var jobbigt att säga till pappa när de kom hem att jag placerat hans mamma på hem!!
Men han förstod att det inte funnits något annat val, hon kunde bara inte bo själv!!

Ja, där trivdes hon ganska bra på det boendet , hon rullade håret på tanterna och plockade och pysslade lite. Ja det var när hon inte var alldeles snurrig och virrig då, ibland var hon väldigt snurrig............hittade en massa saker i hennes väska som inte tillhörde henne (fjärrkontroll, draglakan, engångshandskar, soppåsar m.m) Hon piggnade iallafall till och blev hemflyttad till sin ensamma lägenhet, men då med mer tillsyn, en diagnostiserad alzheimers,hjälp med maten och så fanns det dagverksamhet i Motala som hon trivdes och aktiverades med, men hon tyckte ändå att hon kände sig ensam

Vi jagade enhetschefer på telefon, ringde alla bostadsbolag,vi skickade brev och jag skrev en insändare i tidningen, men inget boende fanns att uppbringa.
Men häromveckan (nästan två år senare) blev hon erbjuden ett boende i Motala, som mamma och pappa var och tittade på och bestämde sig för att acceptera, men innan de hann göra det så kom det ett erbjudande till.............
ett boende i Kalmar!!
Äntligen!!

Så i lördags flyttade hon in i ett mysigt trevligt boende med trevlig personal, och farmor trivdes bra från första stund!! Hon har inte varit så här klar och redig på länge!!
Och jag körde förbi och hälsade på henne en stund i söndags och ska hälsa på henne imorgon också...........när jag ändå har vägarna förbi!!
Vilken lyx!! -Jag ska bara hälsa på farmor.......................har jag aldrig kunnat säga förut!!
Och nu kan jag både säga det och göra det!!!

Kommentarer
Postat av: Eliza

Åhhh de är så härligt ju =) Superskoj att allt ert arbete gav lön för mödan =)

2008-10-07 @ 13:56:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0