Malmö

Det blev en låååååååång dag igår!

Klockan ringde innan 5............det är tidigt!
Och vid kvart i 6 stod jag vid stationen påväg till Malmö, till cope-konferens!
Cope-kollegorna och jag hade en heldag COPE framför oss!

Tågresan gick ganska snabbt vilket nog berodde på trevligt sällskap. Men de sista två timmarna var jobbiga då satte det sig en tjej bredvid mig och hon var nog förkyld för hon snörvlade och snorade hela tiden....................
Tänkte erbjuda henne en pappersnäsduk..........men det hade kanske uppfattats som en kränkning eller förolämpning........så det gjorde jag inte!

Det var en trevlig och bra konferens, med många intressanta föreläsare.
Bla ett Romskt par som berättade med en hel del självironi om sitt arbete med  att få romerna att inse fördelarna med föräldrautbildningen COPE och en kvinna och man från Somalia berättade om hur de fått lägga upp COPE-utbildningen så att det skulle passa deras kultur. Mycket spännande!

Men så finns det alltid den DÄR föreläsningen.........som är lite segare och mindre intressanta än de andra och den här dagen låg den direkt efter lunch..............ingen bra kombination.
Att hon sen använde sig av ord som randomiserad........??????? (rent hittepåord anser jag.............. bara försvenskad engelska...........det hade väl funkat med ordet "slumpvis"), respondenter, inplimentera (inte en aning om det är rättstavat!!), interventionsgrupp, signifikant och barnvaridabler..................gjorde ju inte saken lättare!
Jag har aldrig förstått varför man ska använda svårare ord än vad som behövs, och med det jobbet jag har, använder jag mig medvetet av ett lättbegripligt språk för att inte göra mig märkvärdig gentemot föräldrar och ungdomar.

Tyvärr fanns det för lite.........eller rättare sagt ingen tid för "mingel" och erfarenhetsutbyte som jag gärna hade velat ha med......... Och det var ont om pauser............jag är inte skapt till att sitta still och lyssna mer än 2 timmar i streck!!
Så jag"skolkade" tillsammans med de flesta av  mina COPE-kollegor på sista timmens frivilliga årsmöte.

Vi tog en runda i det vårfina Malmö istället shoppade lite och sen sätta oss på en uteservering vid Lilla Torget och dricka vin och titta på folk.............trodde vi ja........de serverade inte vin utan mat. -Ni kan ju inte bara sitta här och dricka sa servitörn.........och där hade vi inte tänkt äta......... så då fick vi resa på oss och gå vidare!!

Det blev ingen uteservering, för vårvärmen håller ju inte i sig så länge på kvällarna .......så vi gick in på en annan restaurant och beställde vin........och sen lite mat..........
Vi hade riktig trevligt, (man kan inte ha annat i det sällskapet) beställde in en flaska vin till och fantastiskt god mat..........till rimligt pris!!

En låång men härlig dag...........

Kommentarer
Postat av: Åsa Holmberg

Håller fullständigt med. En härlig men intensiv dag.

( Detta är första gången jag kommenterar en blogg :-)



Kram Åsa H

2009-04-06 @ 08:54:09
Postat av: Morsanfrosth

Vad kul att du hittade hit Åsa!!

2009-04-06 @ 09:32:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0