Släktbilder

Jag tog hand om farmors gamla foton när hon flyttade in på serviceboendet i höstas, en del av de bilderna har jag nu scannat in och planerar att sätta in det i mitt släktforskningsprogram...........om jag lär mig hur man gör det någongång!!
Det är fina gamla bilder!

Här är min farfars halvsyster Signe Fredrika Aurora Jakobsén f.1882 i Kristberg Östergötlands Län



Hur gammal kan hon vara på bilden?
Den är nog iallafall tagen i slutet av 1800-talet................visst är det coolt?



Här är en bild på min farfarsfar Fredrik Jakobsson (som sen blev Jakobsén, om det var medvetet eller om det var en felstavning från prästens sida kan jag inte få svara på) han föddes 1853 i Kyrkefalla Skaraborgs Län och hans 38år yngre hustru Jenny Elisabet Wild som föddes 1891 i Östra Ryd Östergötlands Län


Snacka om arrangerat..............med tidning i hans hand och kattunge i hennes famn...........och så hattar!!


Här nedan är farfar född 1915  i Östra Ryd  och hans lillebror Harald är född 1917


Här är de nog 6-8år, det är farfar till höger.



Här är familjen samlade (och några till,) kortet är taget innan 1924 då mamma Jenny dog, pappa Fredrik dog 2 år senare. De två  små pojkarna  blev föräldralösa när de var 7 och 9år gamla och de auktionerades då bort till dem som ville ha minst betalt för att ta hand om dem. Pojkarna fick ett hårt liv och farfar hade puckelrygg pga hårt arbete när han var liten. Det var väldigt svårt för farfar att berätta om sin barndom och farmor började alltid gråta då, så jag vet inte så mycket om det egentligen.

Men bilderna är vackra  på sitt svart-vita uppställda vis och väldigt annorlunda jämfört  med de man ser nu!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0