Trädgårdsarbete

............eller vårbruket om man vill skoja till det!!
Det har vi ägnat en stor del av helgen åt!!
Jag gillar INTE trädgårdsarbete egentligen ....eller jo...........jag gillar att gräva och plantera.........men att sen hålla efter ogräset runt det man planterat..........det är så trååååkigt...........och otacksamt!!
Den här helgen var projektet gräva upp syrénberså och gräva ner som häck!!

Helgen började med en snabbshopping på IKEA (jo, vi snabbshoppar gärna på IKEA, vilket vi nog är ganska ensamma om......folk verkar ju kunna gå på IKEA i timmar..........men inte A och jag, ånej vi går runt i IKEA labyrinten hittar det vi söker och går ut igen............tar ca 20min.
Ett svart slagbord, "Leksvik" till L var inköpet .
Hon önskade sig en cykel..........många tusenlappar............hon önskade sig en rosa mobil.............ännu fler tusenlappar............hon önskade sig ett köksbord...........en tusenlapp.........lagom!! Så det fick det bli och en stor tavla med abstrakt mönster för en 500hundring hade jag redan inhandlat!!
Hon fyllde ju 25 år i lördags............(mamma mia.........jag är mamma till en 25-åring!!!)

Efter det satte vi oss i kvällsolen och tog oss lite att dricka och småpratade A och jag, och sen kom m som var ute på promenad med hästen................... och hästen tog sig ett  mellanmål av det friska långa gräset på gräsmattan!!



Vi hade båda tonåringarna hemma (det är inte ofta det händer.......) och vi åt fläskfilé och friterad skivad potatis och hade det trevligt framför TV:n  lite senare på kvällen.

Dagen därpå var det full fart..........skulle bara äta frukost......... sen skulle det jobbas!! 
Frukosten åt vi utomhus...........det är såå mysigt


Det är något visst med att kunna äta frukost utomhus........när solen skiner och värmer!!

Sen började vi gräva upp syrénplantor från ett ställe och grävde ner dem på ett annat, (syrénbersån var tvungen att tas bort eftersom vi i vår ska bygga altan runt hela huset och bersån var för nära)
M och jag grävde upp.........slet,och "brottades" med motvilliga syrénplantor, m hämtade gödsel,jord och vatten och hjälpte A (som grävde nya hål)plantera ner det vi grävt upp. Vi hann inte riktigt klart innan vi var tvungna att hoppa in i duschen för att kunna åka på 25-års kalas!!

L hade bett om lite hjälp innan kalaset så jag kom 1½timme innan resten av gästerna kom.
Hon dukade upp en smarrig buffé och  potatisgratäng som alla 20 gästerna njöt utav. Men som vanligt så var det lille O som fick mest uppmärksamhet och han blev såå lycklig när han fick hjälpa till med att öppna paket när det blev dags för det.

På söndagen låg vi och drog oss lite längre i sängen........ innan vi gick ut och fortsatte med vår häckplantering.

Det blev plantor över, nu ska vi bara hoppas att de klarar flytten också..........gör de inte det .......så har vi fler syrénhäckar vi kan plocka plantor ur, bersån skulle ju ändå bort!!
Det blir nog fint med tiden!
 
Vi älskar syrén båda A och jag, det finns inget som luktar så gott och ser så vackert ut...........tycker vi och det här är den 3:dje syrénhäcken vi planterar genom åren.........(ett vid varje hus vi bott i.........men det är förfärligt det de som köpte vårt förra hus gjort med syrénhäckarna i den trädgården, DE HAR TAGIT BORT VARENDA syrénbuske!!!!!
Och då var det ändå två ordentligt uppvuxna häckar 5-6m långa st som gjorde huset nästan insynskyddat och fantastiskt väldoftande på senvårarna och de var 2-3m höga och bildade ett valv som man gick igenom för att komma in i trädgården.......... så fantastiskt vackert..........och de har också sågat ner det stora fina syrénträdet med dubbla blommor på framsidan som var den vackraste och mest blommande syrénen i hela samhället...........får man göra så?? Är det verkligen tillåtet??? 
 -Det har väl inte du med att göra säger A och ungarna när jag beklagar mig...........det vet jag väl....men ändå...........jag tycker att det är rent skamligt)


Det är tur att vi har en fin syrénhäck redan där vi bor nu!! (bilden är från förra året!!!)
Jag tröstar mig med det!!!

Sen sågade vi bort den sista oönskade "låtsasgranen" i trädgården, (cypress eller vad det nu heter........den är låg , brer ut sig och är ful..........)undrar vad de tänker som på 60 talet (eller nåt´ )planterade den .........(och de 10 liknande buskar............ som vi redan tagit bort.)........  undrar om de tycker att vi är skamliga??!!   Hmm........
Och när vi ändå var igång med motorsågen så tog vi och sågade ner ett stort träd som vi stört oss på (A älskar att gå omkring med motorsågen och såga ner träd!!)...........och sen beskar A ett gammalt äppelträd som har jättegoda,men få äpplen och sen avslutade vi helgen med att grilla flintastek!!

När vi gick in för kvällen och A tittade in i tvättstugan sa han -Men vad har du gjort i tvättstugan?
Mitt svar var: -Ingenting............det är ju därför det ser ut som det gör................

Vem har lust att vara inne och tvätta, sortera och vika tvätt när det är så fint väder......... och alla är hemma och jobbar i trädgården tillsammans???

Men innan jag åkte till jobbet idag......fixade jag till det i tvättstugan!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0