Varsel

Jag blir så trött!!
 Varje år ungefär vid den här tiden kommer chefen J in och säger att nu blir det ekonomiska indragningar, omstuktureringar och varsel............för nu är det kris i kommunen och massa miljoner måste sparas..............

Idag var det den dagen  i år...............15 miljoner ska sparas på 5år...eller var det 3.......jag orkar knappt lyssna längre!!

Och den här gången drabbar det även min arbetsplats............vi har klarat oss undan länge nu, men om det blir som han sa så kommer varsel 2010 om att lägga ner behandlingshemmet jag jobbar på!!
Men jag har svårt att tro det egentligen...........känns som min arbetsplats är det enda som kommunen  både kan spara pengar på och få in pengar på............men men kommunpamparna är ju kortsiktiga i sin ekonomiplanering så vem vet............

Så då började jag och kollegorna spåna på om vi istället kan driva det som ett personalkollektiv eller aktiebolag......lite spännande!! 
Vi är ju duktiga på det vi gör och annat vi behöver kunna för att driva bolag får vi väl lära oss!!

Det skulle nog bli billigare att driva om man slapp interndebiteringarna mellan olika förvaltningar i kommunen och avtal med leasing och inköp...........som är dyrare än om man fick handla saker där det är billigast!!
Och så vore man sin egen chef utan kommunens regler, kanske kunna driva ett hunddagis, eller loppis som bisyssla där ungdomarna kan vara delaktiga.............biodling också kanske apropå bisysslor.!!
Och så åka runt och marknadsföra sig mycket utanför kommunen och ta betalt för boendeplatser och andra tjänster som vi kan tillhandahålla.

Det tål att funderas på.........men som sagt.......... jag tror nog att kommunen väljer att ha behandlingshemmet kvar iallafall för det tjänar de på!
Men frågan är om de fattar det..............man kan ju inte spara in på människor och riva hela deras skyddsnät...........
Men det är klart......... högste hönset i kommunen sa senast förra året
 -Man får ha den människosyn som man har råd med............ fast det borde vara:  -Vi får ha råd med den människosyn vi vill ha!!!

Kommentarer
Postat av: Eliza

Min kompis nina jobbar på privat ägt behandlingshem med hästar som bisyssla :) De är fräckt =)

2009-04-22 @ 16:01:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0