Gamleby

Igår lämnade jag av min lilla dotter på internat.............ja jag vet.......... hon är 16............men iallafall min lilla dotter!!!


Och det är ju inte såå länge sen hon var såhär liten..............eller???
Och hon ska bo där i 3år!!!!

Det blev en rejäl packning hon fick med sig iallafall............både nödvändigt och sånt som jag tyckte inte var så nödvändigt ...............att ha med sig den här gången iallafall!!!
En stor resväska, en kartong, en tvättkorg, datorn, cykeln och så 4 bagar till!!!!


Hon var ganska nervös innan vi åkte, men när vi kom dit strax innan 10 så var hon mer förväntansfull!!

Hon hade tur och fick eget rum och ännu mer nöjd blev hon när hon förstod att man kan få ha nattgäster, så pojkvännen kan få sova över ibland. Hon kommer ju närmre honom nu eftersom han bor i Linköping!!
Hon bor i en korridor med 3 andra elever och delar dusch och toa med dem och så finns det ett gemensamt kök för alla 5 korridorerna på gaveln av huset. det var väldigt spartanskt rummet, så hon kommer nog att ta med sig lite mer små plock, spegel, tavlor och nya gardiner (hon gillade inte de rödrutiga som fanns där så värst!!) när hon åker tillbaka dit efter helgen hemma.
Den här helgen kommer hon hem men sen har hon djurjour och stalljour vissa helger.
Hästen ska hon ta med sig upp nästa vecka också.


Det var full aktivitet från det vi kom dit, samling och upprop, fotografering, lappar att fylla i,
arbetsklädsprovning



Inkvartering, lunch, uppackning, mentorsamtal och så avslutades det med fika, sen fick föräldrarna inte vara kvar längre............ingen inskolning ...... ingenting , man skulle bara lämna sina barn och åka, bara sådär!!! 


Lilla m, ensam i den stora skolan!!


Men sen hittade hon en kompis!!!

Skämt åsido, det kommer att bli så bra, hon har aldrig haft svårt att få kompisar eller att komma överens med folk (hon är ju inte yngst av 4 för intet, och de 4 kusinerna närmst henne i ålder är pojkar allihop!!)
Det är bara jag som är fjantig............jag vet!!
Kom på mig själv när de pratade om nästa dags aktiviteter:  -kl 8 samlas vi och........ ojdå tänkte jag, hur ska hon komma upp till 8 själv.................precis som om hon inte gått upp själv om morgnarna de sista 3 åren och ofta innan mig!!! Knäppt!!!

Men hon tyckte nog det kändes lite läskigt när jag skulle åka hem -Kan du inte bo här med mig sa hon



-Ska jag sova här alldeles själv, sa hon också...............

De bägge meningarna var nog mest på skämt, men det är klart att det måste kännas konstigt även för henne!! Hon är ju trots allt van vid att ha föräldrar eller åtminstone syskon runt sig alltid!

Så jag åkte ifrån henne vid 15-tiden, då skulle de spela brännboll och grilla korv alla nya elever , lärare och fritidsledare.

Jag fick sms från henne senare på kvällen, då hade hennes dörr gått i baklås och hon kom inte in i rummet!!!

Alla dörrar har ett elektroniskt kodlås som öppnas av en "tagg" eller "tagg" och kod och nu hade hennes rumsdörr lagt av............hon kom inte in.............ingen kom in......... och det fanns ingen vaktmästare med jour tillgänglig och de andra vuxna på internatet kunde inte lösa bekymret.
Så hon kom inte in i sitt rum och kom inte åt sina saker, viktiga saker som tex sängen,sängkläderna, tandborsten, sminket (som verkade vara hennes värsta bekymmer!!!) eller kläder!!
Ja,det verkade inte vara något stort problem för henne iallafall, hon hade haft det trevligt och fått nya kompisar, Therese, Matilda ,Hampus mfl och det skulle lösa sig sa hon på något sätt, hon hade bjudit sina nya kompisar på tårta (resterna från kalaset dagen innan, som hon tog med sig!!) och allt verkade bara bra (!!??)

Självklart så var jag tvungen att sms:a till henne idag på morgonen för att hör hur det löst sig, hon hade sovit hos Therese under natten och allt vara bara bra................bortsett från det där med sminket då..........Och nu skulle de ut på en "lära känna dag" med paddling, sammarbetsövningar m.m!

Hon klarar sig utan mig!!?

Hon har förresten en egen blogg,  www.moafrosths.blogg.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0