Julen

Det blev en kort jul i år..........kändes det som!!

Julaftonsmorgon.........(så kan man väl inte säga eller skriva egentligen..........afton och morgon i samma ord!??!)
Aja.......så blir det iallafall..............
Julaftonsmorgonen börjar som alltid med julfrukost..........julfrukosten är viktig i min familj!! (S hade ju t.o.m det som ett "för" argument när de pratade innan de köpte vårt grannhus!!)


Den består av  ett par sorter hembakt bröd, risgrynsgröt och skinka och sylta som pålägg, och tända ljus och julmusik förståss!!

Sen är det lite blandade aktiviteter som ridning..........(!!!???)



m red sin häst medans E mest gosade med sin........eller nåt!!



knäck kokning och revbens grillning innan kl är 15.00.
Då är alla ombytta och bänkade framför Kalle Ankas jul (Anna Ankas jul undvek vi!!!)



Jag hoppar även Kalle Ankas jul..........jag fixar och donar med maten istället..........slänger in omeletten, kokar julkorven och värmer på Jansson och Karlsson och skär upp lite kallskuret!!

Och så dukar jag och tänder ljus i matsalen förståss.



I år var vi 12 vid bordet och alla verkade uppskatta maten. Mamma och pappa var med.......
 





och så vännen E och hennes mamma och de var så (l)ju(v)liga och såhär skrev E i sin blogg

"Men det blev en julig ljuvlig julafton tillsammans med mamman, vänner, hundar och hästar. Ett julbord som slår allt annat, en tomte på loftet och så ett Fanny och Alexanderhem där jag sedan många år tagit anställning som huskatt. För första året på länge låg snön gnistrande vit över världen och allt var så där julperfekt."

Det känns som ett ganska gott betyg!!


och så familjen, utom T som jobbade stackarn!!



Efter maten fick vi bekymmer.........vårt avlopp gick i strejk.........och tömdes på källargolvet............inte kul!!!
Vi fick diska lite i taget och skickade ut karlarna i trädgården när blåsan behövde tömmas!!
Men allt löser sig.......inget som egentligen påverkade julstämningen något märkbart..........men det var lite stökigt i köket!! Jag brukar ju hålla unden disken men i år fick vi samla den på hög!!

I år påbörjade vi en ny tradition.........vi gick ut och hämtade tomten...........han satt och sov i tomtehuset (loftet i ladan)
Man kan ju inte längre säga att någon ska ut och köpa kvällstidningen............för kvällstidningarna kommer ju ut på morgonen nu!! (Nu får man väl säga att man ska uppdatera facebook statusen eller skörda lite på Farmville)

A hade inrett tomtehuset med ljusgardiner, gran och annan julbelysning..........där satt nu tomten och sov i gungstolen!!!



Han hade spridit ut paketen omkring sig.........



O kunde få ett paket med en gång...... Sen tog vi med oss tomten in i husvärmen



Tomten hade ont i ryggen så han fick hjälp med att bära julklappssäcken (att tomten hade ont i ryggen pratade O mycket om sen)

Väl inne började den stora julklappsutdelningen (varenda år säger jag att det inte blir så mycket paket..........men varenda år så ligger det ett berg av paket under granen iallafall!!!)



 Så julklappsutdelningen tar ganska lång tid.........

O fick förståss mest paket och han sa så artigt -Tack så mycket tomten varenda gång han fick paket!!



Årets julklapp, spikmattan kom inte i några av våra paket......men jag fick det roligaste paketet......det fick jag av A
Han hade gjort en smörkniv alldeles själv åt mig


(ingen har väl  missat IKEA reklamen om smörknivarna??)

Sen fick jag en låda till


med smörknivar.........(tyvärr så "dödades" en av M och m:s julklappar till mig.......två oranga smörknivar pga det!! Men A och jag fick också varsin biljett till "Zpanska flugan" en sommarteater som spelas i sommar inne i Kalmar, vilken kanon present!!)

S:s present fick jag också till lite bra tycker jag, han önskade sig pengar till en sparkodräkt (en skyddsdräkt han ska ha när han racar med bilen)
Pengar är ju så  tråkigt att ge..men men....det var det han ville ha.
Så jag gick och köpte en sparkdräkt avsedd för bebisar och så skrev jag SPARKoDRÄKT på ryggen och stoppade i en bebisdocka (som m haft som jag sparat) och pengar i olika valörer i den............den väckte en hel del munterhet kan jag lova...........när S sitter med en docka som han klär av  och plockar ut pengar ifrån..........snacka om pojken med guldbyxorna!!!

Det var som vanligt en härlig julafton och alla uppskattar det...........

Men det blev inget julbad i år, det var ingen som var sugen på det och inte spelade vi något sällskapsspel heller......för lille O ville inte sova på kvällen och han vill verkligen inte sitta och titta på när vi spelar spel.........han vill ju testa, leka och köra med sina leksaker
En del av dem var ganska högljudda..........han fick bla en stor självgående japansk racerbil som spelade japansk disco..........VÄLDIGT högt........ av sin farmor och farfar (tackochlov så var det inte vi som köpt den..........xylofonen som han fick av m var ljuv musik i jämförelse!!!)

Pepparkakshuset hann aldrig bli färdigt i år.......



....det fick stå i skamvrån.........ovanpå micron under julmiddagen!!

Men en ny altandörr hade vi iallafall.............prydd med en jättestor julstjärna...........



Och så retade vi ungarna lite också..........vi hade köpt en alldeles förfärlig stor juldekoration....... en tomtetavla som A satte upp utanför altandörren så den sågs från matsalen!!



med en tomte med klocka i handen som han viftade med upp och ner
.............skitful!!! Men kul att se ungarnas miner när de såg den...........ett päron till pappa.........typ!!

Men som sagt det känns som om det var en kort jul i år för innan 12 på juldagen var det bara m, A och jag kvar hemma..........alla andra var iväg på annat........Fast på kvällen kom L med karl och barn och åt lite rester med oss iallafall och stannade ett par timmar............men sen var julandet slut för vår del!! 

Vi fick en vit julafton iallafall.........men redan på juldagen började det töa!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0