Snöoväder

Åkte hem från jobbet vid 23-tiden igår kväll!!
Fick ett uppmanade sms från A som bad mig ta det lugnt för det var snöstorm!

Snöstorm?????!!!!!!
På min arbetsplats hade det visserligen snöat 3-4cm på fm (det är så vackert när det snöar allt blir så ljust och man........eller iallafall jag, blir på gott humör)........ men det var ju länge sen!!

Jaja jag skrapade av bilen (......jag måste börja använda handskar eller åtminstone ha handskar liggande i bilen!!!)
och ju närmre hem jag kom desto ymnigare snöade, och rätt som det var så var jag mittinne i ett snöoväder.

Jag är inte rädd för halka eller drar mig för att köra på snövägar........ men jag kör försiktigt!! Väldigt försiktigt, (störande försiktigt tyckte en del omkörande bilar!!)
Så det passade mig ypperligt att jag hamnade bakom snöplogsbilen, vi körde i en 50-60km/tim,(40-50km långsammare än vanligt!) helt lagom en sådan här dag......eeh....natt!

I Kalmar snöade det förskräckligt mycket, helljus var inte att tänka på.......... då var det som om jag körde rakt in i en vit vägg!!
Norr om Kalmar var det inte plogat alls...........men vägbanan var iallafall uppkörd........
Tio i två på ratten och full koncentration var det som gällde!!
Men jag hade inte koll på var jag var på vägen, snön gjorde allt kolsvart, inga gatlysen eller upplysta hus syntes och jag blev lika förvånad varje gång då det kom upp vägskyltar...........jasså var det här jag var..................typ!!

Men värst var det allra sista biten, på den nya avfarten hem från E22:an. Där fanns det inga snöpinnar eller vägreflexer uppsatta alls......eller iallafall inte än, och där hade minsann ingen annan bil kört den här kvällen så inga bilspår att förlita sig på!!
Ok, det var bara att koncentrera sig igen..........där är ena väggrenen och där är den andra......ok då håller jag mig här i mitten.............och som sagt helljus var bara att glömma!!!

Det var 30 cm snö på vägen, och drivor som var ännu värre där vinden haft fritt spelrum!!!!

Bilen fick "gräva" sig igenom snön på vår uppfart, tur att jag har en bra vinterbil...........en SAAB cab!!!!
Det var bara den allra sista metern snö innan jag var inne i garaget (har jag sagt hur praktiskt det är med en fjärrkontroll till garageporten??) som jag höll på att köra fast, men jag gasade på lite och tog mig förbi det hindret också!!

Jag fick sen pulsa i snön för att komma till huset!
Sen tänkte jag ta en kisserunda med hundarna innan jag tog av mig ytterkläderna, så jag kopplade upp hundarna och gick ut igen............i var salig av all snö, hon ville inte alls kissa...........ånej........ hon skulle busa och skutta i snön och snödrivorna istället..............mycket roligare! Men det var kallt och stormade  och mittinatten så jag höll inte med henne riktigt om det!!
Hon är ju vit.......snövit kom jag på........... för hon syntes inte alls i snön i mörkret, pensionärskopplet (ja..... jag använder det ibland ,när vi bara ska ut en snabbrunda.......I know.....pensionärsvarning!!) såg ut som om jag hade en lina som bara gick rätt ut i snön!!!
Kändes nästan lite fånigt!! 
Hundarna gjorde iallafall efter ett tag det de skulle, så vi kunde gå in i värmen igen!
Jag måste nog börja använda strumpor nu (......hatar strumpor!!)............det var lite kallt om fötterna!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0