Utlandsresor

Det är så skönt att resa utomlands, men det ska vara såhär års.........
.......för somrarna vill jag tillbringa på Böda.............iallafall nuförtiden!!

Första gången vi åkte utomlands hela familjen var 1988, pappa fyllde 50 och bjöd med min och brorsans familjer till Kreta.
A var mycket skeptisk......... rentav negativ till att resa till värmen med två småbarn, 2 och 4 år. Han kom t.o.m med förslaget att han skulle vara hemma med barnen så kunde jag åka. Det kunde kanske bero på att  han aldrig varit utanför Nordens gränser tidigare och aldrig flugit förut!! Hans förslag godtog jag inte så A fick väl acceptera att "behöva" åka utomlands. Det gjorde han.......... och första kvällen när vi satt på vår balkong sa han
- Det här skulle jag kunna vänja mig vid!!!..................och det har han gjort!!


Min farmor och moster och morbror åkte också med så vi var 11stycken. Som en överraskning kom också mamma och pappas bästa kompisar dit till pappas 50års dag.
Pappa åkte i poolen med kläderna på den dagen..............olyckligtvis så hade han pengarna som han skulle betala middagen med i fickan. Servitören såg inte så glad ut när han fick middag för 13 personer betald i blöta sedlar!!
Dit kan jag tänka mig att åka någon mer gång.

Vi hade dock lite otur, varma vindar från öknen svepte in så det var otroligt hett, och så blåste det så mycket och var starka underströmmar så det var röd flagg många dagar på stranden. Men vi hyrde jeep och kollade in andra ställen och det var inga problem, ungarna klarade av värmen bättre än vad jag gjorde!!
Jag sov på en luftmadrass på balkongen för det var såå varmt om nätterna, och A brände huvudsvålen (han hade klippt sig såå kort) och S pratade varenda dag med "papedojjan" i affären påväg till stranden så det blev en lyckad semester.

Året därpå åkte vi till Alcudia på Mallorca tillsammans med bästa kompisarna som hade jämnåriga barn.
På Mallorca fick vi nya kompisar, en familj från Kungälv som vi fortfarande har kontakt med!! Men dit har jag svårt att tänka mig åka igen.

Sen hade vi en paus i utomlandssemestrandet, vi bokade visserligen en semester till Poros med Kungälvfamiljen men den fick vi avboka för M var påväg!

1998 fyllde pappa 60 och bjöd oss till Kuba då var vi 14st, 4 barnbarn hade tillkommit och farmor hade pojkvän! Det är en annorlunda land Kuba!! Men det var mycket rom och cola............... Cuba Libre
Maten var verkligen inget vidare och så mycket var uppbyggt till turister men det fanns ingen som helst "servicemind". Vänta du kunde kassörskan i affären tänka...jag ska bara prata färdigt i telefonen först!! Och man var tvungen att hålla koll på sina saker, t.om på skor och handukar som stals så fort man vände ryggen till, 3 par sandaler och en kamera blev vi av med vid olika tillfällen,när man bara lämnat sakerna utan uppsikt en liten stund!! Trist!! Dit vill jag inte åka igen.
Men vi var på en osannolik sagolik båttur ,då vi både fick hoppa i och snorkla och de fångade humrar under resan. Hummer fick vi sen äta när vi kom iland på en riktig Söderhavsö, palmer, vita stränder och turkost hav, som taget ur "Pippi på de sju haven"


Året därpå åkte skulle vi åka till Turkiet med expressresor.....men samma dag som vi skulle åka och vi satt färdiga att ge oss iväg gick företaget i konkurs............... så flyget gick inte och vi kom inte iväg!!
Det var bara att åka till jobbet, skola och dagis dagen därpå istället!! Skittråkigt att packa upp väskorna igen!!!

Vi åkte till Sunny Beach i Bulgarien istället tillsammans med brorsan och hans familj året därpå. Där var det fint, billigt och bra och härligt bad, helt fantastiskt bad t.o.m. Vattnet är ju inte så salt där så där kunde man busa och leka i vattnet hir mycket som helst.
För mycket.......... tyckte badvakterna som blev mycket trötta på oss. De tyckte vi var för långt ut ( men det var vi inte och alla kunde simma eller låg i badring!!) och viftade och blåste i sina visselpipor på oss hela tiden.....................
Till slut så blev vi sååå trötta på dem så vi började jäklas lite med dem!! Varje gång de gick till sin solstol för att ta en fika eller cigarett rusade vi tio ut i vattnet.................. och de fick släcka sin cigg och ställa ifrån sig sin kaffekopp och rusa ut och blåsa på oss...........vi gjorde så ett par gånger!! Jättekul!! Dit skulle jag gärna åka igen!

Strax innan jul 2000 var vi på Teneriffa, bara familjen, det var avkopplande men dåligt med sol, bad och värme och ganska dyrt så dit åker vi inte fler gånger. Det var otäcka underströmmar där, så en av de få gångerna vi badade i havet höll det på att gå illa när underströmmarna drog L längre och längre ut, så A fick rädda henne med en flytbräda, jag var på stranden med de andra ungarna och märkte tackochlov ingenting av paniken där ute.

2001 firade vi jul i Goa, mamma och pappa bjöd.


Den här bilden måste nog vara tagen första dagen, så bleka som vi är!!

Det var en underbar jul, på julafton köpte vi "fulklappar" (det var inte svårt att hitta där!!) och vi badade och var ute på egna bilturer med hyrd minibuss och chaufför. A skaffade ett internationellt körkort innan vi åkte dit (..........och innan han sett den indiska trafiken,) men det körkortet förblev oanvänt!! Och det var nog tur det, man är ju inte van att köra utan trafikregler, på vänstersida och att kryssa mellan kossor, hundar och folk!! Dit åker jag gärna igen...........där skulle jag kunna bosätta mig!! Lätt!!


Några dagar senare.........eller sista dagen..............det syns på färgen!!

Året därpå skulle vi åka till Gambia, men då bröt S ett ben i handen och fick gå med gips......... så den resan fick vi avboka!!

Men A och jag åkte till Gambia året därpå utan barnen. Första gången på egen hand utan barnen........... en hel vecka. Jag var lite bekymrad först, vem ska jag nu leka och busa med i vattnet, A vill ju aldrig bada lite mycket ofta och länge som jag............men A lovade att leka med mig....så då åkte vi!!
Det var en väldigt bra resa, och lite spännande att resa utan barnen............har vi något att prata om............. blir det tråkigt??
Men som sagt den blev bra och till Gambia åker jag gärna igen, jag skulle vilja visa Gambia för barnen!!

Några år senare tog vi med M och m på en veckas "all inclusive" resa till Fuertoventura.............att jag aldrig lär mig............Det är inte varmt på Kanarieöarna under vintern, det är inte varmt i havet, poolen är knappt varm heller, det är dyrt!! Men vi kopplade iallafall av en vecka.............. Men nu ska jag INTE åka till Kanarieöarna någon mer gång!!!

Men snart Thailand!!
Och jag skulle så gärna så gärna vilja bjuda alla barn och respektive och barnbarn till Goa igen, när jag fyller 49½ eller 50½.......(jag fyller 50 år i juni om 2½ år men då kan man ju inte åka till Indien för då är det ju monsun där!!)
Hoppas vi har råd med det!! A tvivlar!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0