Vinotek

Har ni hört talas om vinotek??
Själv visste jag inte att det fanns ett sånt ord ens...................gör det det egentligen???

Jag var ute med Cope-tjejerna igår på flott restaurang (och dyr..............det var inte jag som beställde bord där!!!)
Där hade de Vinotek!!
Det innebär att man köpte sig ett "vinkort" för valfritt belopp.
Då fick man ett litet fult plastkort som man fick ta med sig till "vinautomaten", det fanns en automat för vitt vin och en rödvins automat.
Där skulle man stoppa in sitt kort, hålla sitt glas under vinet man valt och trycka på knappen, ett tryck =4cl kostade mellan 10 och 33:-
På det viset kunde man då provsmaka vinet och sen välja eller välja bort det och prova eller ta något annat.
Man kan ju också tex ta två tryck vitt vin till förätten och tre tryck rött vin till huvudrätten och så kan man ta två tryck dessert vin till efterrätten!!
Det kanske var lite smart förståss!!
Men mest fjantigt tyckte jag som är smålänning och räknade ut det såhär: Jag tog 3 tryck vitt vin á 15:- till min förrätt Toast Skagen, ett helt ok vin.
Då hade jag gjort av med 45:- (av mina 100:- jag laddat mitt vinkort med)

Till huvudrätt åt jag "Oxe på 3 vis", vilken bestod av en skiva oxfilé, (mycket gott) två fyrkanter med rimmat oxkött...........fint ska det vara och gott var det och så var det en baconliknande bit kött, jättegott och dessutom var det så där tjusigt upplagt med prickar av sås och strängar av annan sås och så var det pudrat med något fint också, till det finns jag 2msk potatismos............förlåt.............det heter säkert potatispuré i det här sammanhanget och lite råstekta rotfrukter och havtorn det var gott och vackert (nämnde jag att det var en fin restaurang??) ....................och till det hade jag två tryck rött vin á 27:-, så då handlade jag upp 99:- av mitt 100:- vinkort!!

Men hallå...............vad är det för fel på ett glas vin, serverad vid bordet!!!???

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0