Lars

Det här blir en Lars-blogg...........en blogg som ska hedra och hylla..............................och håna........litegrann!!




Han slutar jobbet på idag, chefen, arbetskamraten och vännen!!

Lars är en av dem jag jobbat längst ihop med (10år!!) i hela mitt yrkesverksamma liv och tomrummet efter honom kommer att bli stort!!! Oändligt stort!!

Jag hörde talas om honom som "en modern präst med hästsvans och örhänge" och jag läste om honom i  tidningen innan jag träffade honom!!

Jag hade väl aldrig trott att jag skulle ha så många samtal eller så mycket kul med en präst (ja jag vet det är mina fördomar...... men jag har trots allt en hel del erfarenhet av präster efter mina 3½år på kristen internatskola......Lars känner dessutom till min konfirmationspräst...........och då konfirmerade jag mig ändå i Indien.......)

Vi träffades det nybildade arbetslaget en kall snöig decemberkväll 1999!!



Och vi gjorde studiebesök på vår nya arbetsplats samma kväll!



Vi zick-zackade mellan stegar, målarpytsar och täckpapp............och lite fundersamma blev vi nog!!

Vi gjorde studiebesök.........



Tröttsamma studiebesök.........Lars blev iallafall trött



Vi städade..........Lars tog hand om toan


Vi monterade möbler och lampor.......Lars monterade lampor och sladdar........ vi kallade honom cable guy!!



Vi hade torsdagsstädningar.........Lars tog hand om köksgolvet..........ibland!!



Vi firade 1-års jubileum..........................och 2,3,4,5,6,7,8,9 och 10-års jubileum



Vi åkte till fjällen........Lars lärde sig åka snowboard och lärde ungdomarna åka skidor



Lars har ofta fått hjälp med att fixa frisyren...........med tveksamt resultat!!



Vi har haft personalfester.......Lars har druckit whisky och gett tid till alla (men han tyckte det var lite jobbigt en gång när han dagen efter en personalfest, i egenskap av präst skulle hålla föredrag för Roterys (.....eller nåt) damklubb .......)

Lars använder uttryck som "Gudars skymning"!!
Lars har stått som en stadig klippa bakom ryggen när man haft hetsiga diskussioner med värstingklassade  2 meters lunsar!!
Lars svär ibland......... i yttersta nödfall
Lars gjorde en strålande insats som hängiven målvakt och helt orädd slängde sig i sanden och räddade målen i Valborgs HYPEens beach fotbollsturnering (en turnering som vårt lag "Villan United" för övrigt vann genom att besegra bla ungdomar, poliser och politiker............ det var nog efter det som han klippte av sig håret.....han fick väl aldrig ur all sand ur håret på annat sätt!!!)
Lars har vigt  arbetskamrater
Lars har lite otur och spiller ganska ofta
Lars har somnat på föreläsningar
Lars tuggar glatt i sig pennor och "kruset" på kollegieblock
Lars har skrämt slag på oss genom att köra omkull på en skateboard och fick hämtas med bil, ramlat på en kanothajk och fick åka ambulans därifrån, och missade skarven mellan ramperna ner för trappan med cykel och föll handslöst rätt ner i marken
Lars har drivit mig till vansinne när han snott och käkat obakta bullar!!
Lars är förvirrad ibland (han har fått två personalgrupper att desperat leta efter hans nycklar...........som det sen visade sig att han glömt hemma!!!)
Lars slickar av florsockret som trillat av semlan på tallriken....... offentligt!!
Lars blev tillsagd av en ungdom att skynda sig till kyrkan för de kallade ju på honom............kyrkklockan ringde!!
Lars har ofta skakat på huvudet över sina kvinnliga kollegors ointresse och okunskap om idrott!
Lars har sagt puss och hej i telefon till en förvånad kvinnlig kollega........en annan gapskrattade bredvid 
Lars har med jämna mellanrum fått ryggskott och bla tillbringat en hel arbetshelg i personalsängen, (medans jag skötte allt arbete!!)
Lars har döpt arbetskamraters barn och barnbarn
Lars hejar på Elfsborg..........(och det är han ganska ensam om)
Lars har pussat en manlig kollega.....till allas förtjusning (ok då....... han blev lurad till det....... i en lek)
Lars gillar godis och har ofta reducerat mängden smågodis i  "ungarnas" lördagsgodispåse
 
Så det är mycket med Lars som jag och mina arbetskamrater kommer att sakna när han nu väljer att gå tillbaka till prästyrket och bli kyrkoherde..................och.............................det ÄR slöseri på en fantastisk behandlingsassistent!!




Här är Lars 12 apostlar!!



Och det är i det här huset vi blir ensamma kvar!!




Grattis kyrkan!!
Ni fick högsta vinsten!!















Kommentarer
Postat av: Ellinor

Vilken underbar hyllning till Lars!



..fast vad är det för tant på den där bilden då Villan firar ett år..? Hon i svart tröja, kort hår och glasögon?! My god..

2010-02-14 @ 19:46:44
Postat av: Sanna

Underbart fint, Åsa! (Och ja, vem f-n är kärringen i svart tröja och glasögon??? Hon är den enda som blir fem år yngre för varje år...).

2010-02-14 @ 20:48:46
Postat av: Åsa

Den lilla tanten finns inte mer hon har fövandlats till " a hot chick" som helt riktigt ser yngre ut än för 9 år sedan!!

2010-02-15 @ 13:27:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0