Livsstilsförändring

..........och en livstidsförändring ska jag göra om 3 veckor och 2 dagar!!
Då ska jag göra en gastric bypass operation, magoperation för viktminskning!!
Och jag är så peppad, så taggad och börjar äntligen tro på att jag ska kunna bli av med min övervikt...........för gott!!
Men den som påstår att det är "fusk" att göra en viktoperation vet INTE vad de pratar om, för det är ett livslångt arbete för att må bra!
Den förändringen har jag redan påbörjat, jag "övar" på att äta ofta, tugga väl och äta länge, för det MÅSTE man göra efter operationen för att må bra.
Funderingen  på viktop började i våras (via facebook faktiskt!!) då jag började "sympatibanta" med pulverdiet med en kompis. Jag gick ner i vikt men insåg då att jag verkligen inte ville leva så............att bara äta pulver och sallad resten av livet för att kunna gå ner i vikt........
Så jag sökte upp min oempatiska läkare och "övertalade" henne  om att skriva remiss om operation...........och sen har det bara rullat på!!
Det har varit provtagningar, kirurgbesök, informationsmöten och sen blev jag inbjuden till något som kallas "Nyckelgrupp" en stöd och informationsgrupp med andra" tjockisar" (förlåt alla kära gruppmedlemmar som jag tycker så mycket om, men jag har hemma kallat  våra träffar för "tjockisgruppen"......... men med kärlek!!) som också funderar på eller var klara för en viktop.
Den gruppen har gett mig såå mycket och jag har lärt mig massor.
Och det knäppa är att ju mer "elände" och utmaningar och förändringar jag fått veta om vad det innebär  både innan och efter en sådan operation har bara gjort mig än mer taggad och peppad.
Så när jag för 16dagar då jag var hos dietisten och blev godkänd av henne för operation har jag svävat på moln och börjat tro på att jag faktiskt verkligen ska kunna gå ner mycket i vikt..........på riktigt..........för alltid!!!
I måndags tänkte jag -nu ska jag ringa till operationsplaneraren och fråga om det finns någon tid avsedd för mig!
Jag ringde med en gång på morgonen, och en telefonsvarare talade om att den jag sökte var tillbaka kl 9, shit!! Jag ringde 9.05........då var det upptaget.........typiskt!!
Jag blev sen tvungen att åka till jobbet, så jag skrev ner telefonnumret och tänkte att jag nog kan få några minuter över under dagen och försöka igen då. Det var full fart från det jag kom till jobbet med möten och träffar så jag hann inte då, men när jag var inne på socialförvaltningen fick jag en "telefonlapp" av receptionisten, där stod det att en A hade sökt mig och numret var det jag tidigare under dagen ringt och skrivit ner!!!!
Så när jag väl var tillbaka på min arbetsplats ringde jag så fort jag fick chansen......(2 tim senare!!)och möttes av..............telefonsvarare som sa att jag kunde ringa igen efter kl 15!!!..........attan!!!
Jag fick sen tag i henne iallafall och hon sa att det fanns en operationstid till mig den 15/10..........yes yes yes!!
Så nu ska jag gå på pulverdiet i 3veckor, sen opereras och sen äta flytande i 2 veckor och sen äta mosad/passerad/mixad mat i 2 veckor och sen ska jag få börja äta  små portioner vanlig mat och SEN kommer jag att fortsätta gå ner i vikt...........Livet känns fantastiskt!!!
Trots att jag kommer att må illa ibland, tappa hår (men jag blir inte skallig och håret blir som vanligt igen) bli påverkad av lite alkohol,jag kan kanske inte äta svamp, räkor eller sparris mer, få dumpingsyndrom (om jag äter för fort eller för stora bitar) och få diarre (om jag äter för fet mat), att jag inte kommer att ha några hunger eller mättnadskänslor, att jag kommer att känna mig frusen och trött (jag som ALDRIG fryser.......men det är mest i början),att jag att kanske inte kan dricka kolsyrade drycker (....... min cola light!!!!) och att jag inte kan dricka till maten mer!!
MEN
Jag kommer att bli av med min övervikt OCH jag kan äta vanlig mat.......... om än i små portioner...........och det känns fantastiskt!!
S tycker att jag är helt dum i huvudet, A och L fattar inte att jag utsätter mig för det och m sa -Det blir ju jättekonstigt............min mamma ska ju vara tjock =)
Den största anledningen till att jag vill göra operationen beror på att jag vill känna mig mindre klumpig........... och bli gammal!!
Och för det A sa -Det spelar ju inte mig någon roll egentligen att du är tjock.........men jag vill ju inte att du ska ha ont i benen eller knäna när vi blir pensionärer så att vi inte kan göra det  vi tänkt göra då!

Kommentarer
Postat av: Lena Franzén

Önskar dig verkligen lycka till:) Det här fixar du! Kramis Lena

2010-09-23 @ 06:38:59
Postat av: Anette Söderpalm

Stort Grattis till dig Åsa!! Känner så väl igen den känslan du beskriver. För rätt mång år sedan gjorde även jag en operation dock av ett helt annat slag, där det var år av oro, ångest många läkarbesök och möten att ta sig igenom. Jag kämpade verkligen för att få gra denna operation. Och dagen när allt blev klart var som att komma till himlen!! Bästa känslan jag haft.Kommer aldrig glömma den. Är såå glad för din skull!! Många,många kramar och stort lycka till i ditt "nya" liv till dig Åsa från mig:)

2010-09-23 @ 06:41:15
Postat av: markus

De kommer gå jätte bra tråkigt ätt du inte Ka. Hänga med på tequila kvällarna bara :(. Älskar dig mamma <3

2010-09-23 @ 19:02:35
Postat av: Anonym

Jag är glad för din skull Åsa, du ska göra det för dig och skita i vad folk tycker!

Starkt att du skriver ut det i bloggen och skulle du behöva hjälp med något efter operationen finns jag över gatan!



Ta hand om dig nu och lycka till!



Många kramar din fd svärdotter och numera granne!



Eliza

2010-09-27 @ 12:21:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0