Ordvrängeri

tycker jag är lite kul........
Eller rättare  sagt jag tycker ord är roligt!!
Wordfeud är väldigt roligt, där man letar ord bland ett gäng bokstäver......... men när man sitter med bara x, c och z är det knepigt!! Jag har väl en 14-15st jag spelar med när jag har tid över, ungarna, kompisar och arbetskamrater och en och annan okänd också........jag är ingen mästare på det än...........jag förlorar de flesta "matcherna".......... men jag lär mig och jag har ju fått ett par högpoängare 82 och 104p för några ord.........men i slutet av "matchen" är det knepigt.....speciellt om man bara har knepiga bokstäver kvar, har man a och i brukar det lösa sig iallafall,men då blir det inte så höga poäng! Just nu sitter jag med x och z som sista bokstäverna i en match som jag spelar mot en av Hamburgresenärerna! Och det finns inget A som jag kunde använt till att skapa ax!! Det finns två A men tydligen inget ord som heter ox eller äx som det andra ordet skulle bli om jag la det där, typiskt!!
Sen har jag tänkt på att ord inte har samma betydelse eller så används orden annorlunda än vad jag gör.
Tex kränka, kränka är för mig ett hårt ord för grova förolämpningar som man mår dåligt av, men det används allt oftare som ett ord för kritik eller för ifrågasättande. Likaså ordet förnedra det används också allt oftare som ett uttryck för ifrågasättande, men jag tycker att förnedra är så mycket mer.
Hångla är ett annat ord som helt ändrat betydelse sen jag var ung (säger tant Åsa!!!) Då var det ett riktigt snuskigt och lite respektlöst ord om "nästansex", nu betyder det ju kela eller pussa och krama!!
Tänk så det kan bli.............men det är väl så med orden genom tiden.....utveckling av språket.....vi säger ju inte äro eller voro så ofta nuförtiden!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0