Fölning i grannhagen

Vilken häftig förmiddag jag har haft idag!!
Ja efter hundtvätten då.......
Jag skrev ju i förmiddags att jag nu har s i löplina på altanen........och det var bra.........för nog sjutton tog hon ännu ett hopp över altanräcket, men den här gången kom hon inte så långt.....ha!!
Men när jag skulle ta in henne igen smet i ut genom grinden.........grrrrmmmorrrrrmmrmmorrmrmorrrrr.
Så det var bara för mig att ta på mig skorna ta med hundkopplet och gå på hundjakt!!
Jag behövde inte gå så långt, för grannen E var "fölningsvakt" på granngården, och henne hade i glatt gått fram till och hälsat på...........och blev fångad........ha!!
E sa då att det nog snart var dags för fölning och innan hon sagt meningen klar la sig mammahästen ner!
Jag gick hem med i, lämnade in henne och tog med mig kameran och gick bort dit igen (jag hade en halvtimme på mig innan jag skulle åka till djursjukhuset med i) för någon fölning har jag aldrig varit med om förut, så det ville jag inte missa!
Men innan jag kom tillbaka dit hade mammahäst rest sig upp och gick runt och vankade
Hon vankade av och ann.........lite som i BB korridorerna!!
Riktigt tjock var hon Narnia!
Nu börjar det hända saker......två vita framben syns (föl ska tydligen komma ut med frambenen först och sen huvudet)
"Barnmorskan" kollar läget! Och ser ett svart huvud också!
E och hagenkompisen stöttar!
Kompisen i hagen och E tittar till den lille (och jag kunde inte längre nöja mig med att titta från staketet!!)


Ett litet kladdigt föl har kommit ut........ja nästan iallafall bakbenen är kvar, och mamma pustar ut!
Bakbenen fixade fölet själv..
Nej nej stopp där, det är inte ditt föl säger E och flyttar på fel mamma.
Kolla in de långa benen på nykomlingen!
Såja, nu är det rätt mamma som tvättar och putsar och lär känna sin bebis
Benen spretar åt alla håll, föl ser ju ut som en mini älg!!
Men en ganska söt "älg"!
Mamma tvättar och tvättar med det lilla stofölet (jag var den som såg att det var en liten tjej först!!) verkar vilja gå på egna äventyr.....
Men mamma tvättar och tvättar
Och hindrade henne från att resa sig så jag hann inte vara med med kameran när hon tog sina första steg (och vi människor tar ett år på oss, ett föl reser sig inom en timme!! Trots de långa vingliga benen)



Föl verkar felkonstuerade!!
Mer hann jag inte se men jag ska ta med mig kameran till hagen och fotografera det igen. E som fyller år idag tyckte hon hade en häftig födelsedag och fick vara barnmorska och allt! Jag tyckte fölet skulle döpas efter henne!
Själv fick jag ta med mig hundarna och skynda till (jag hade inte beräknat in en fölning i min planering!!) djursjukhuset för att kolla upp i:s öron och allmän tillstånd, för hon har verkat hängig, hon går en koppellängd efter mig på promenaderna och går inte upp på morgnarna innan jag gör det (det är något helt nytt!!) och så äter hon dåligt!
Jag kom nästan i tid dit iallafall.......
i hade gästsvamp i vänsterörat (vem har bjudit in den gästen?? eller heter det jästsvamp kanske???) Så hon fick örondroppar som ska droppas i öronen 3-4ggr/dag i 14 (!!) dagar.......det kommer hon att gilla..........inte!!
Och så tog de massa prover (för 4500:-!!!) för att se om de hittar något fel på henne eller om hon bara är vårtrött!
Jag passade också på att anmäla henne och s som blodgivarhundar, det tycker jag de kan ställa upp på, de kan ju rädda en annan liten hund. De passade iallafall in på kreterierna för att vara lämpliga blodgivarhundar (mellan 3-8 år och väger minst 30kg och är friska......jaja......men....i brukar ju vara frisk!!) i vägde förresten över 40kg nu (ungefär lika mycket som jag tappat i vikt på 7 månader sånär på 1kg, -39kg visar vågen nu!!) och det är ju bra, för tidigare har jag fått lite klagomål om att hon är tunn, men nu är hon lagom!
Nähe govänner nu har jag inte tid med det här längre, jag ska ta en runda med hundarna och sen förbereda middagen innan jag ska till gymmet. Och ikväll ska jag fixa smörgåstårtan och corvettejobbet (jag är ansvarig för all utskick till nya medlemmar och intresseanmälan) Ikväll hinner jag inte bli uttråkad..........känns bra!!
Imorgon jobbar jag sen ska jag hälsa på mitt "extra barnbarn"och bjuda hans föräldrar på pizza!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0