Städning

Jag gillar inte att städa............därför gör jag inte det med än nödvändigt!! Men igår var det tvunget!! Det låg lite hundhår överallt (A brukar fråga om jag inte ska mata hunden i hörnet också!!!) så det behövdes dammsugas,och behövdes dammas och krukväxterna behövdes ses över och så den där evinnerliga evighetsarbetet i tvättstugan!!
Så jag var jätte effektiv och prickade av "checklistan" i huvudet en efter en!
Sen kom L och mina barnbarn.......... (eller rättare sagt jag fick hämta dem eftersom deras andrabil var trasig..........igen.........M hade precis lagat ett fel åt dem och så gick den sönder på ett annat ställe!!)
Så när A kom hem en timme senare såg det nog inte ut som han förväntade sig ( han hade ju följt min checklista på facebook!!)
FÖR:
-Ungarna hade tömt leksakskorgen och duplolåda i TV-rummet,
-hundskålarna hade vi ställt upp på köksbänkarna så att V inte skulle tömma dem....... (hon gillar annars att göra det!!) och för att L:s schäfer n inte skulle äta upp maten som fanns kvar i skålarna (eftersom hon går på "icketorrfoderdiet" just nu och tycker att köttet och potatisen hon numera serveras bara är smakportioner och anser att hon numera inte får någon "riktig" mat, och därför skäller och blänger hon på  sina familjemedlemmar och vänner till familjen eftersom hon inte får mat!!),
-jag höll på att laga mat (och alla som känner mig vet hur det ser ut i köket medans jag lagar mat....... men jag gör iordning efter mig sen!!!)
- och i vardagsrummet låg det blomjord som V i ett obevakat ögonblick hade tömt från en kruka på golvet
- och så var det läskback kvar i hallen
-och matkassar på köksgolvet som jag inte hunnit tömma
- och så var hallen belamrat av skor och kläder
-och O:s byxor hängde på tork i köket (vi hade varit ute och vattnat blommorna han och jag och när jag skulle fylla över vatten från min  stora vattenkanna till hans lilla, flyttade han på sig så jag hällde en massa vatten på hans byxor!!)
-och så var det ungar och hundar överallt.......
MEN.....det var rent iallafall.... bara  lite stökigt........men det syntes knappt i allt stök!!
Det var iallafall väldigt mysigt att ha dem hos oss, det var länge sen nu.
V vill promenera omkring hela tiden, men hon är en fegis så hon vill hålla ett stadigt tag i någon med sina båda händer, släpper man en hand så sträcker hon upp sin lilla hand så mycket hon bara kan...
Och så vänder hon upp huvudet ibland för att dubbelkolla vem hon är ute och går med!!
Sötnosar är de mina älskade barnbarn!!
ell
Men just här ser de lite olyckliga ut..........men det var dem inte!!
V är en så söt liten tjej, hennes ögonfärg är väldigt växlande......ibland ser de riktigt bruna ut ibland illgröna och ibland klart blå......melerade ögon i allra högsta grad!!
Hon är en tjej med mycket bestämd uppfattning i allt så liten hon är!! Vi gick omkring och "pratade" länge hon och jag, det var kurr, hm,mm,nje hela tiden, hon säger en hel del ord nu, nej tex pappa och mamma och hej och gosa (det säger hon alltid till i, min vita stora hund när hon kryper i full fart mot henne när i ligger på golvet, och så  gosar hon in ansiktet i hennes mjuka päls och njuter.........i njuter inte lika mycket kanske men hon finner sig i det!!) V är väldigt förtjust i hundarna iallafall, det såg så härligt ut igår när hon satte sig emellan de två stora schäfrarna på golvet, synd att jag inte hade kameran till hands då!!
V reser sig gärna mot i:s sida (för V är inte lika hög som henne!!)........ eller kryper under henne,eller mellan frambenen på henne, då står i alldeles still!!
Igår blev vi faktiskt väldig imponerade av i (som vi annars anser vara ganska klumpig) för när M kom hem lite senare på kvällen stod  V stödd mot fotpallen, i som alltid blir hysteriskt glad när man kommer hem, kom rusande i full karriär för att hälsa på honom men tvärnitade.......... eftersom V stod lite i vägen!!!
Och så säger många att hon är lik mig.........bästa komplimangen i världen!!
Mellan städningen och det stökiga igen var jag på "besiktning" hos dietisten och jag fick väl godkänt.......jag hade tappat vikt på rätt ställe och inte tappat muskler som annars tydligen är vanligt, vilket innebär att jag får i mig tillräckligt med proteiner och att gymmet gör sitt!
Vågen visar nu -38kg och midjemåttet är minskat med 34cm, stussen med 28cm och låromkretsen är minskat med 16cm!!! Den här storleken jag har nu får man nog "bläddra" närmre 30år i kalendern för att hitta på mig!!
Det känns så himla gutt (som man säger på småländska!!)
Så på min 50 års fest om en dryg månad väger jag mindre än vad jag gjorde när jag fyllde 25 och 30...........fast det är klart...........när jag fyllde 25 och 30 var jag gravid ganska höggravid båda gångerna faktiskt.........ok.........jag är iallafall smalare och snyggare än jag var när jag fyllde 24 och 40 iallafall.......ja ja........jag är kanske inte snyggare än vad jag var när jag var 24.......eller 40........lite rynkigare....ganska mycket mer rynkig har jag ju blivit och jag har en hel del överskottshud........ överallt.......speciellt på överarmarna (där har jag nog 7-8cm för mycket skinn!! Men jag tänker inte operera bort det iallafall för jag tror inte att armarna blir snyggare med två jätteärr längs hela armen, speciellt eftersom jag alltid får otroligt fula ärr, och jag vill kunna använda linnen och T-shirt som jag trivs så bra med på våren och somrarna och då har jag hellre gäddhäng än ärr, men överskottet på magen ska jag operera bort, det ärret kan man dölja i trosor och bikinibyxor)
MEN jag väger iallafall mindre!!!
Jag ser verkligen framemot mitt 50-års kalas, ett 50 tal gäster har jag bjudit, men jag har inte fått svar från alla än men ett 25 tal borde det iallafall kunna bli.......det är vi ju bara med släkten och närmsta vännerna!!
Ungarna har tagit på sig uppdraget..........att fixa min fest (även om det olyckligtvis krockade med V:s 1 års dag, men jag hade inte så många helger att spela på........helgen innan jobbar jag, helgen efter har vi sommarmöte med corvetteklubben i Sunne, sen är det midsommar och sen jobbar jag och sen blir det ju alldeles för långt ifrån min födelsedag!!) L har  efter en del om och men varit så snäll och kompromissat lite, så det blir nog 1 års kalas på förmiddagen och mitt kalas på kvällen (men A har sagt att om L inte känner att hon vill eller hinner så kan han ta över hennes position som festarrangör)
Men frågan är om inte A och jag måste se om vi har någon tid till att ta en runda till Tyskland......vi kanske behöver mer vin och öl...........resten klarar sig nog........annars finns det ju i och för sig systembolag!!
Vi har en helg helt oplanerad och ledig innan kalaset, då har vi  i och för sig tänkt åka till Böda....... för vi längtar dit nu, men om väderprognosen visar skitväder den helgen så tar vi nog oss en roadtrip neråt istället!!
Det ska bli spännande att se vad ungarna hittar på...........(och om jag kan släppa mitt eventuella kontrollbehov!!!Ungarna tvivlar!! Jag ska överraska dem!!)
Jag har sagt till dem att jag verkligen inte har några krav på hur det ska vara, vad vi ska äta eller nåt, det räcker med en korv med bröd om det är så.......MEN.......jag vill ha jordgubbstårta, för det är tradition sen jag var pytteliten att det är jordgubbstårta.....det brukar alltid vara den första jordgubbstårtan för säsongen som äts då!
Jag vill bara ha ett kalas som jag inte behöver ordna med, men jag har erbjudit L att hjälpa henne med bakning eller nåt till V:s kalas om hon behöver det!
Nähe nu ska jag fixa till det som jag inte hann igår!! Eller rättare sagt.........fixa till det som gjordes  ogjort igår!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0