I år hände det......

Det som ungarna befarat i så många år......... att kärnkraftverket i Oskarshamn la av när vi tände upp julbelysningen på vårt hus och i vår trädgård!! Ungarna har nämligen i flera år skojat och sagt att det måste kallas in extra personal till Oskarshamn varje år då vi tänder upp vår julbelysning.............
...............eller så var det stormen lill-Berit som ställde till strömavbrottet vi haft hela natten!!
För igår påbörjade vi vår julpyntning av huset. Och det blev sååå fint!!
Nytt för i år är 10 ljusslingor ner från flaggstången!!
Men det var ett slit att få det på plats i halvstorm!!
Det verkade så enkelt........ Men det var det inte!!!
Det såg ut som om man bara skulle hissa upp en ring runt stången med hjälp av flagglinorna och så skulle alla slingorna snyggt ramla ner och spikas fast i marken!!
Det fanns dock ett stort konstruktionsfel (nej det var INTE något handhavarfel!!) för den där ringen som skulle hissas upp så smidigt, var gummerad på insidan och kämpade emot alldeles väldigt när den skulle dras upp med linorna!!
Så vi fick fälla stången och trä på ringen lagom högt upp, så att slingorna räckte ner!!
Det tog ett bra tag ska ni veta!! Och i blåst och småregn desssutom!!
Och sen.........De 10 slingorna låg i små fina nystan tillsammans med ett grönt snöre............som sen skulle trasslas ut ........och hindras att trassla in sig i de andra slingorna!!
Vi fasar redan för att plocka ner den efter jul och nyår............hur f--n ska man få de ointrasslade under förvaringen till nästa jul......hmm......men det får bli ett senare problem............för nu är det sååååå fint och juligt!!
Jag ska fotografera det när det blir mörkt och lägga upp bilden här senare!!
Idag har jag annars en ledig dag till innan veckans 3 arbetspass.
Den fick jag börja med genom att ställa om alla huset timrar (timer i plural blir väl "timrar"....... eller?????) Och vi har mååånga timrar i huset............för alla ljusstakar och julstjärnor i fönstret är kopplade till timrar (det ser inte klokt ut när man skriver det ordet........ men det låter ju rätt!!) 13 st timrar i huset (och en i garaget) fick jag ställa om efter elavbrottet mellan 23.30 igår till 7 idag på morgonen!!!
Och så har jag plockat in tvätt men nu ska jag åka till stan, för vi saknar 2 ljusstakar i hallen (en av dem hade lagt av under förvaringen och det måste ju vara två likadana i hallförnstren..........tycker jag!!)
Det är fint med alla ljus i fönstren  i alla hus överallt nu!!
Man får allt lite julstämning och i helgen åker A och jag till Hamburg och får ännu mer julstämning!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0