Provtagning

Jag har varit och tagit en massa blodprover, träffat läkare och sjuksköterskor.
Allt eftersom det är ett år sedan jag opererades och nu skulle det kollas upp om jag fick i mig det jag skulle i mat och vitaminer. Och när jag ändå var på vårdcentralen passade jag på att prata med läkaren om min lilla oro att jag fått en släng av altzheimers!
Jag fick lämna 7 rör med blod (men det var en duktig sjuksköterska för hon lyckades få blod vid första försöket............det är inte alla som lyckas med det på mig!!) då var det för att se så att jag inte har någon b-vitaminbrist eller kalkbrist eller blodbrist eller någon annan brist, som man kan få om man inte sköter sitt mat och vitaminintag efter den här gastric bypass operationen!
Jag fick veckan efter det träffa en sjuksköterska på kirurgen. Jag fick alla rätt!! Hon sa att jag var en "mönsterpatient". Jag hade inga näringsbrister eller något annat oroande i provsvaren.
Jag äter tydligen rätt och rör på mig som jag ska och har t.o.m varit så "duktig" så jag blev inte beviljad någon operation på landstingets bekostnad av överskottshud.............för jag hade för lite av det!!
Och det är ju bra i och för sig, men visst har jag överskottshud efter en viktminskning på 47kg!!! Och minskat midjemått med 40(!!!)cm och 35cm minus runt "stussen", men inte tillräckligt mycket enligt deras tabell, så vill jag göra något åt det får jag bekosta det själv........men ärligt talat så är det väldigt mycket mindre överskottshud än vad jag förväntat mig (även om jag gärna skulle vilja bli av med lite överskottshud på magen) och det som finns döljs lätt under kläderna, så det ska jag nog inte lägga några pengar på!
Däremot så funderar jag på att göra något åt mina övre ögonlock...........för de har "ramlat" ner en hel del sen operationen, t.o.m där hade jag samlat på mig fett......... så de skymmer sikten uppåt...........det känns som jag alltid har en "skugga" över mig.
Jaja vi får väl se vad jag gör åt det...........det finns ju en plastikklinik på Öland........i "vaktmästarhamnen" (eller vad det nu var geniet på Böda Camping avsnitt 1 sa!!) Jag kanske kontaktar dem!!
Så var jag hos läkaren också och pratade om min eventuella altzheimer........Det känns skumt att gå till en läkare som är hälften så gammal som mig.......men han var duktig och det han inte visste eller kunde svara på läste han sig till eller konsulterade sina äldre kollegor...........DET inger respekt............att han inte var en kaxig läkare som sa att han visste bara för att han är läkare!!
Han hade aldrig haft en sån här "konstig"/annorlunda patient som ställde så konstiga frågor antagligen!
Jag kan bli skrämd av mig själv ibland, när allt bara blir "svart" när jag ska säga en del ord eller namn och inte ens kan "värka" fram det för det är alldeles svart i huvudet eller när A eller ungarna säger -Det där har du sagt 3 gånger och jag har verkligen inte en aning om att jag sagt det tidigare!!
Jag vet ju att man efter operationen kan/brukar ha sådanna problem pga omställning och näringsbrist, men nu nästan ett år senare trodde jag det skulle ha gått över!!Men inte........jag blir skrämd av mig själv ibland i det, namn har jag ju alltid varit en mästare att komma ihåg och jag brukar inte heller ha svårt att hitta ord!!
Men han tog mig på allvar och gjorde en massa "fylletester" sätt fingern på näsan, håll armarna rakt ut och blunda etc och lyssnade på hjärta, lungor och testade mina reflexer. Jag fick också svara på frågor som används för att testa altzheimersmisstankar........men läkaren....."pojkläkaren" sa att de skulle jag klara lätt,(det var frågor typ: vad är det för datum, vilken årstid är det, hur gammal är du etc) han gav mig bara de två svåraste frågorna som ingår i det testet..........och de var faktiskt lite knepiga. Speciellt den första som var matte....... Räkna minus 7 från 100 tills jag säger stopp  den andra var lite knepig också, stava konst bakofram, jag klarade de bägge iallafall även om jag fick tänka efter lite, men försök själv får du se, helt enkelt är det inte!!
Hjärnröntgen var det enda han inte gjorde som ingick i den här testen, men så illa tycker inte jag att det är och verkligen inte läkaren heller så det avstod jag ifrån!!
Han trodde att mina bekymmer faktiskt fortfarande berodde på omställningar efter operationen, men om jag ville kunde han boka hjärnröntgen......men som sagt det struntar jag i!
Jag skulle höra av mig om ett halvår om jag fortfarande känner likadant sa han och så ringde han mig dagen därpå efter att ha konsulterat äldre och mer rutinerade läkarkollegor och sa att varken han eller de andra läkarna han pratat med tyckte att det var någon större oro eller att en röntgen behövs! Så så är det alltså.............jag har ingen tidig altzheimers trots min virrighet utan är bara påverkad av min livsomställning...........känns ju lite skönt iallafall............då ska väl min "snurrighet" gå över iallafall!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0