Helgarbete

Ja från jobbet var jag ledig....... men det fanns lite att jobba med här hemma.
För hemma en helt oplanerad helg vet jag inte när vi varit sist.......det har varit Böda och Kroatien de senaste helgerna!
Men den här helgen blev en hel helg hemma!
Vi har flyttat på syrénbuskar, A har fixat med badtunnan (det hann vi inte med förra året för det blev ju kallt och vinter redan i slutet av oktober då, så den kunde vi inte använda alls förra året) flyttat in trädgårdsmöblerna, vattnat de nyplanterade hallonbuskarna och så har vi planterat vitlök, för första gången någonsin, det blir spännande och se hur det blir............vitlök används ju en hel del i vår matlagning!
Vi tog oss också en mils cykeltur i de vackra omgivningarna i det vackra höstvädret på lördags eftermiddagen.
Söndagen blev en lång dag i köket........ för A,då var det önskemål om kroppkakor (det var svärdottern t som flirtat till sig det!!) S och t kom redan vid 11 tiden på förmiddagen och så fick de jobba med kroppkakorna tillsammans med A.
Jag äter inte kroppkakor...........för det är verkligen inte gott tycker jag........... jag är ju född i Östergötland.......där äter man inte kroppkakor............men killarna i familjen älskar det, så då har de fått lära sig laga det!
Och de är duktiga på det nu, de gör väldigt goda kroppkakor..............säger dem som vet och äter dem, som svärmor tex!!
Men det är omständigt att göra kroppkakor!!
A satt större delen av fredagskvällen och skar fläsk och lök, och på lördagen skalades över 10kg potatis och så ska potatisen vridas ur
och potatissmeten ska röras ihop..... sen ska de fyllas med fläsk och lökblandningen.......
..........och rullas och rullas...........
det är många kroppkakor som ska fyllas och rullas
jodå t fick också prova på att fylla kroppkakor.......själv gjorde jag mig en slottstek.....som blir middag till 3 idag också!!
Dukat!
49 kroppkakor blev det.........lite olika storlekar förståss.......desto större händer desto större kroppkakor, så här på bilden syns väl vilken kroppkaka t gjort och vilken S gjort!
Alla blev nöjda och mätta.......och jag njöt av min slottstek med den goda såsen
Och det blev kroppkakor till M också när han kom hem från sin roadtrip till Gävle och idag blir det lunch för fyra på firman också!!
A och S brukar fixa "kroppkakekalas", när jag jobbar, men numera jobbar jag ju bara var 4:de helg så den här helgen fick jag vara med.........men matlagningen fick de sköta själva.... jag roade mig mest med att trassla ut och rulla nystan av hundullen...... och serva lite med att diska undan lite under tiden......coh skalade några potatisar gjorde jag också och så fixade jag min stek förståss (S gnällde lite.........han tyckte att lukten av min stek förstörde lite av kroppkakekokningslukten.........själv tyckte jag tvärtom!!)
Tre fina nystan blev det efter en ganska lång tids trasslande.......och återigen hade jag hundhår över hela mig
Ett vitt nystan till väntar jag på.......jag lämnade in en sista kasse vit ull för spinning häromhelgen!
Så nu ska jag bara ha hjälp av mamma eller svärmor att lägga upp maskor på stickorna också, sen ska det stickas hundullsfilt!!
Men nu ska jag ut och springa i det fina vädret!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0