2012 i backspegeln

2012 är slut och 2013 är här.......
 
 
 
...året då alla 63:or fyller 50..........min man bl.a!!
 
Hur blev det här året för mig då egentligen........
Det blev lite växlande....... glädje och sorg!
Men mest glädje....... tackochlov!!
Och alldeles för lite bloggande..........helt klart..........men det blir lätt så när man har få lediga dagar i veckan!!
I januari blev jag farmor till en liten Lo när S blev pappa.
och 10dagar senare förlorade jag min farmor!
Glädje och sorg!!
Men mest glädje.......för Lo är en härlig solstråle!!
Och på söndag fyller hon 1 år!!
 
I slutet av månaden tog jag maken med mig och åkte till ett härligt Sri Lanka, där njöt vi av sol och bad i enorma vågor!!
 Sen har månaderna mest bara rullat på!!
Jobbat.........för mycket tycker A, men jag älskar ju mitt jobb och jobbar oftast inte mer än 38,25tim i veckan!!!
I påsk som var tidig 2012 satte vi för sista gången upp husvagnen som långliggare (fast att det var sista gången tänkte vi kanske inte då egentligen!!)
Det blev en annorlunda långliggarpremiär, VÄLDIGT annorlunda..........när vi vaknade första morgonen och det var 5cm snö på och runt husvagnen!!
 
Så till Böda åkte vi ju  var och varannan helg efter det.....
Men några småturer blev det med husbilen också,
 
Vi gillar verkligen att puttra runt med husbil i maklig takt och stanna till när man hittat något fint ställe!!
Vi kallar det livskvalitet!!
2 dagar efter min 51-års dag blev jag farmor igen, till ännu en liten tjej!!
Som jag tyvärr bara träffat en gång och sett 2 gånger till sen dess.......årets  absolut största sorg...........självklart inte flickan, men att jag inte fått lära känna henne...än, det är sorgligt!!
Sommaren på Böda blev annorlunda.......inte lika roligt längre att vara där och så kallt som det var i vattnet 2012 har det nog aldrig varit förut..........jag badade ovanligt lite!!
Men vi spelade beachvolley och DET var riktigt kul!!
 
Deltagarna var i alla åldrar och olika duktiga, men de flesta spelade inte för att vinna utan bara för att det var sååå himla kul......10min efter matchen var det nog ingen som hade egentlig koll på vilket lag som vann!!
Hösten kom.....och vi blev alltmer övertygade och jag om att vår långliggarperiod är slut nu, efter 7 säsonger där!! Så efter att vi hämtat hem husvagnen åkte vi och bytte ut den mot en modernare husbil......
....nu ska vi ut i Europa (men 2v har vi bokat "vår" plats i sommar också, v.30 och v.31!!)
Under hösten "lurade" mina döttrar med mig till en "modell för en dag" dag.......det var jättekul och tänk vad lite smink och rätt ljus kan göra med en gammal tant!!
Det var himla kul, men svåra poser man skulle stå och sitta i ........och de flesta bilder blev INTE bra!!
-  Visst syns det att det är en stolt mor som står  och kaxar sig i mitten??
 
Döttrarna var bättre på det där med att posera!!
 Sitt så, titta hit, titta dit,fram med foten, bak med axeln,böj dig så.......
Jag har hittat min målvikt nu tydligen......för nu har jag stått still länge........ så -48kg blev det på drygt 2år!!
 
  En himla kul dag var det som sagt iallafall!!
Annars rullade hösten på......A jobbade hysteriskt mycket, han hade hur mycket att göra som helst och jag likaså!
Ungarna och barnbarnen kommer på söndagsmiddag och många gånger däremellan...
Härliga underbara barnbarnen som "boostar" upp en med massor av energi!!
m har skaffat sig en pojkvän, o, en trevlig kille som passar bra in i vår "klan" och bor bara "halvtid" hemma numera........eller halva tiden bor hon borta..........och halva tiden har vi båda 2 hemma!!
M jobbar och sliter med sin lägenhet för att göra den bebolig,tillsammans med l och det är samma där.......antingen har vi ingen av dem hemma eller båda två!!!
Så det är inte lätt att planera middagarna hemma precis........ibland är vi två.......eller fyra......eller sex till middag.........och  ibland bara en......när jag jobbar!!
Sen blev det december.........och oj vad året gått fort egentligen.......
I december var vi på barndop, när barnbarn nr 4 s döptes.
Prästen ringde och bjöd M på dopet, prästen brydde sig inte om vem som har vårdnad och relationen och svårigheterna..........han ville att M som är barnets far skulle vara med på sitt barns dop, det var självklart.
När vi berättade det för resten av släkten ville alla följa med.........mina föräldrar, A:s föräldrar och alla våra barn...... Så då fick alla se s.......på håll iallafall!!
 Hon är såå söt och jag ser många likheter med hennes kusiner, speciellt med lilla Lo. Jag har aldrig gråtit på dop........förut........det brukar man ju faktiskt inte göra........ men jag blev så överrumplad av sorgen jag kände, det kändes så fruktansvärt sorgligt att jag aldrig har hållt i mitt barnbarn och inte fått lära känna henne....... och ändå är ju hon lika mycket mitt barnbarn som de andra 3, som jag känner så väl och älskar så mycket....... så tårarna bara började forsa, och jag brukar sällan gråta........men här var det ohejdbart!!
December bjöd också på bröllop.......ett ovanligt bröllop, men väldigt fint.
Det var två av våra HD-kompisar som slog till och gifte sig den 12/12-12 kl 12.12
I december kom också "ett päron till pappa" och hans fru till sin rätt och juldekorerade huset.....
 
Snöstorm och rekordskyla bjöd december också på
 
 
 
Vädret gjorde största delen av dekorationen förståss.....
En shopping och nöjesresa till Lubeck gjordes förståss också traditionsenligt med Balder buss!
Och så var det julbord på Kolboda gården med "klanen" som mina föräldrar bjöd på och
fotografering av klanen.....
Hmm......Den är inte lätt........det är väl bara jag som ser hyfsat normal ut och tittar åt rätt håll på den här bilden!!!
Men det är väl såhär vi är!!! Är jag rädd!!.....eller nåt!!
 
Sen kom julen
 
.......det var ovanligt  få hemma och firade jul i år.......mina föräldrar var hos lillebror och A:s föräldrar var hos lillasyster och "huskatten" och hennes mor firade jul i en annan familj!!
Så det var bara familjen, men det blev mysigt och lugnt och skönt iallafall och A och jag fick god hjälp av V och O för att fixa julmaten
V och jag fixade ägghalvorna..........(vad gör väl det att de blir skurna åt fel håll eller i för små bitar).......vi gjorde det ju tillsammans V och jag!!
Hon vill alltid baka när hon kommer hem till oss nuförtiden........för vi gjorde det 2ggr i rad innan jul!
Vi fixade chokladbröd bla, de kakorna vars recept kommer från min mormor och var mina älsklingskakor när jag var liten! Och mina barnbarn uppskattar dem mycket också!!
Morfar och O fixade köttbullarna, kroppkakorna och prinskorven på vedspisen!!
O älskar fortfarande sin morfar mest och talar gärna och ofta om det, och vill alltid göra saker tillsammans med honom, -morfar ger mig alltid så mycket uppmärksamhet, förklarade han  för sina föräldrar en gång!! Sötnosen!!
Så, så blev 2012.......inte som jag trott kanske........en del blev bättre en del blev värre.......men det mesta blev iallafall helt ok 2012!!
Undrar vad 2013 bjuder på för oväntade saker!!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

s är en kopia av sin mamma som liten, ingenting utav er sida...alla behöver inte vara lik er!

2013-01-04 @ 08:35:39
Postat av: ander

Till " Anonym" Är det inte jobbigt att gå genom livet så bitter som du..

2013-01-05 @ 07:58:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0